Хаосът със застрояването извън населените места е следствие от липсата на регламенти и ясноти в различните зони. На практика никой не смее да вземе решение в една зона може ли или не може да се строи. Решенията на РИОСВ се базират на чисто субективна преценка. Не се знае точно кои са териториите, попадащи в защитените зони, за да се определи кои регламенти са приложими.
Честа е практиката да има незаконосъобразно строителство с благословията на властите, като се издават разрешения за строеж в разрез с нормативите. Наскоро гледах телевизионен репортаж за сграда в София, която се строи при условия за свързано застрояване, като разстоянието до терасите на съседната сграда беше 1 метър. Тази сграда не е незаконна, защото си има разрешение за строеж. Мога да посоча безброй такива примери. Главните архитекти издават разрешения за строеж пряко закона и като се появи телевизията, почват да се чудят как да ги отменят.
Освен това предишното управление създаде хаос в законодателството и регламентите. Конкретен пример е Законът за устройството на територията, който беше променян няколко десетки пъти през последните години, а Законът за управлението на етажната собственост, който е и абсолютно глупаво замислен, е променян на няколко пъти без всякакъв ефект и на практика не действа. Огромна грешка беше и даването на възможност общините да въвеждат сгради в експлоатация и да упражняват контрол върху незаконното строителство. Дирекцията “Национален строителен контрол” (ДНСК) към момента контролира само обектите от първа до трета категория, които са малко на брой, а общините нямат нужния капацитет да осъществяват възложения им контрол. ДНСК има експертите, структурата и опита да поеме всички задачи по строителния контрол и въвеждане в експлоатация, но умишлено беше осакатена откъм капацитет. Единствено правилно решение за справяне с незаконното строителство е държавата да влее сили на ДНСК и да й възложи всички отговорности в сектора, а общините да си гледат градските планове.
В момента работя върху докторски труд по оптимизация на строителното законодателство. Запознах се с европейски практики в най-дисциплинираните държави, на първо място Германия, която е образец за българите. Там законодателството е разделено на две части - законодателство, уреждащо градоустройството и законодателство, което касае строителния процес. Според мен и в България трябва да бъдат направени два отделни закона – един за градоустройството и друг за строителството, с подробни регламенти, може би и на по късен етап е възможна кодификация на цялата материя. Към момента градоустройството се урежда от Закона за устройството на територията, от индивидуални наредби на общините, отделно има закон за застрояване на Столичната община, схеми за градски транспорт и т. н. Строителството, освен в Закона за устройството на територията, се урежда с препратки към много други закони, наредби и правила, норми за проектиране, норми в областта на енергетиката, водоснабдяването и други. Материята е разпръсната, разпиляна и може да бъде обхваната много трудно, а на един инвеститор му трябва да знае какви са конкретните стъпки от целия процес. Нормативните актове следва да са целесъобразни и да не създават правни абсурди. Ще дам и пример – преди време от мен беше поискано да спазя изискванията на наредба, издадена три години, след като ми е дадено разрешението за строеж. Въведе се и принципът за обслужване „на едно гише”. Разбрахме, че става дума за по едно гише на всяка страница документация.
Другият проблем е кадастърът – след 10 години работа и изляти милиони само 17% от територията на страната са покрити от кадастрални карти, а геодезическите фирми, които работиха по тях, не свършиха много голяма част от работата. За това свидетелстват и опашките пред съответната агенция, защото имотите на хората или не са отразени, или не са отразени правилно. Отделно за това се събират сериозни такси и този проблем съм го отнесъл и до омбудсмана. Събират се държавни такси на базата на тарифа, в която е изрично указано, че услугите от този раздел се извършват в рамките на 3 дни, а реалното време е 33 работни дни при същата такса. За срок 14 дни се събира двоен размер, а за 4 дни – троен размер на таксата. От агенцията тогава обясниха, че имат проблеми със софтуера и капацитета. Според мен проблемът е чисто корупционен.
Какви са според Вас предизвикателствата пред политиките, свързани с енергийната ефективност и паспортизацията?
За мен енергийната ефективност е свързана с добрата поддръжка на сградата във вида, в който е проектирана, и оптимизацията на отоплението. Поетапно може да се заменят някои елементи, като например външните дограми със съвременни, да се изолират добре подпокривните пространства и евентуално да се полага външна изолация, но след направено изследване как това ще подобри консумацията на енергия и как ще намали разходите за отопление, както и кога евентуално тази инвестиция може да се изплати. Важен е икономическият ефект, а не безсмисленото изготвяне на “паспорти”. Според мен поне засега трябва да се търсят възможности за понижаване на цената на електроенергията с 15-20%. Така процесът на подобряване на енергийната ефективност ще се направи по-спокойно и планомерно, със съответните проучвания и анализи.
Схващането у нас е, че енергийната ефективност означава изолирането на сградата със стиропор. Много фирми използват евтини и некачествени материали, а и не спазват работните карти на производителите за полагането на изолацията. Това не подобрява енергийната ефективност на сградите, а нарушава енергийния баланс. С безразборното залепяне на стиропор всъщност запечатваме сградата и вътре започва да се образува мухъл и плесени. Така се налага да вентилираме, което означава, че отново пускаме енергия извън сградата.
Проблемът с техническите паспорти пък е, че представляват свободен преразказ на окончателния доклад на въвеждане на сградата в експлоатация и съдържат една цветна картинка, която показва от каква категория енергийна ефективност е сградата. Това обаче се базира на проекта за отопление и вентилация и този проект е съгласуван било от консултантска фирма, било от съответната община и в крайна сметка е одобрен от главния архитект на общината. При условие, че цялата документация на сградата е в ред, такъв технически паспорт не е необходим, защото той нищо ново не казва. Решението в случая е тази сервизна карта, която вече споменах – документ, в които се предвижда на какъв период от време да се прави съответната профилактика, и който да задължава собствениците да си поддържат имотите. Навсякъде в западния свят собствениците имат задължение да поддържат имотите си, независимо от тяхната добра воля. Това нещо е наложено със закон под страх от големи санкции. В България се проявява небрежност в това отношение.
преди 11 години "Може да не съм достатъчно наблюдателен, но досега не съм забелязал да си паказал каквото и да е. Освен някаква нездрава (и необяснима засега) обсесия към моята личност. "------------------------------------------------------Човек, теоретично не може да си толкова "***"! - трябва да забелязваш че го правя постоянно освен, когато отклонявам лични нападки като сега!Ето ти последното: "аз смятам, че ще стане още по-сложно сложното, и аргумента си ти! "Кое ти е невъзможно да схванеш - че отговарям на конкретен въпрос, или че си давам собственото мнение? Или не искаш да го видиш или не ти оттърва! - Леко преведено звучи така: твоята и на хората като теб "вяра" в нерезултата а субективното (то не е , но аз искам), ще помогне на обратния процес - да е не по-правилно, а по-сбъркано спрямо теб всичко, точно защото ти ВЯРВАШ! А вярата е над резултата от субективна гледна точка - "то е пред теб, но ти не го виждаш"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И понеже "разговора" пак тръгна към личните отношения аз се оттеглям. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Може да не съм достатъчно наблюдателен, но досега не съм забелязал да си паказал каквото и да е. Освен някаква нездрава (и необяснима засега) обсесия към моята личност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "Вярвам, че по принцип в държавата има желание за намаляване на бюрокрацията и в частност вярвам, че това може да се случи и по отношение на строителните разрешения (още повече че има и достатъчно публични обещания (не се подсмихвай)). Освен това, опростяването на законодателството е и няколкогодишна инициатива на европейско ниво, което е още една причина да съм (поне малко) оптимист, че (най-накрая) това ще започне да се случва. Но ако ти си песимист... не знам... бъди си..."-------------------------------------------Уауу... Работата била много зле... Цъ, цъ, цъ !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години всеки път се намесвам, когато някой насажда "заблуденост"! - аз не променям нищо /път/ само показвам грешното! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години А това дето аз съм бил някакъв аргумент наистина не го разбрах, но знам, че (както обикновено) няма да ми го обясниш. Не знам само защо (в такъв случай) го споменаваш - за да ме дразниш и да се заяждаш с мен на лична основа ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Вярвам, че по принцип в държавата има желание за намаляване на бюрокрацията и в частност вярвам, че това може да се случи и по отношение на строителните разрешения (още повече че има и достатъчно публични обещания (не се подсмихвай)). Освен това, опростяването на законодателството е и няколкогодишна инициатива на европейско ниво, което е още една причина да съм (поне малко) оптимист, че (най-накрая) това ще започне да се случва. Но ако ти си песимист... не знам... бъди си...А относно това как е в другите държави - не приемам много сериозно подобни аргументи, още по-малко ако са в отрицателна посока. Време е да започнем да бъдем по-добри от другите. Поне в каквото можем (а в това можем). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Сега не разбрах - ти вярваш ли му на този , или не му вярваш!Защото ти май даваш за пример разни членчета /официална инфо/, не аз! Ако искаш да дълбаеме в официална инфо - провери в друга държава какви са възможностите да строиш и какви са изискванията/документите които трябва да набавиш...А ако не му вярваш, защо цитираш манипулации/лъжи?И сега за да не ме разбереш съвсем - аз смятам, че ще стане още по-сложно сложното, и аргумента си ти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Още по темата за бясната бюрокрация около жилищата - депутата и бивш зам. министър на регионалното развитие Димчо Михалевски:"И в много къс период - в рамките на два месеца да изработим законодателство заедно с министерски съвет и колегите в парламента, което да облекчи начина на получаване на строителни разрешения и всички строителни книжа тъй като нашата оценка е, че за последните десет години (след 2003-та година), администрацията е добавила някъде над 80 допълнителни действия, които всеки един гражданин трябва да вземе някоя бележка, да съгласува... и това усложнява процеса."http://***.youtube.com/watch?v=DH8JhxjqJKA (29 секунди) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ...И да не вземеш сега и ти като iivanoff да ми даваш като аргументи членчета от съществуващи закони и/или наредби. Идеята е точно обратната - да се променят тези членчета и закони, а не да се съобразяваме с тях! отговор Сигнализирай за неуместен коментар