Доколко това е свързано с периода на силен подем?
Подемът през 2006-2007 г. в строителството се дължеше на доверието на хората в управлението. Всички бяха уверени, че сме достигнали базово положение на доходите, което няма да се върне назад. Тази увереност, съчетана с ниската безработица и значимата инвазия на чужди инвеститори, окуражи хората – държавни служители и частници – да си осигурят собствено жилище. Водещи бизнесмени тогава започнаха и си направиха имения – тук, в България. Е, през последните три години процесът е точно обратен – разпродажби и експорт на инвестиции предимно към Германия и Австрия. В този смисъл подемът по-скоро беше достигане на нормални нива на сделките, задържано през миналото десетилетие след 1996 г.
Кризата в България според мен беше предизвикана от последното управление заради неграмотните действия. Държавата, в условията на пазарна икономика, не може да бъде основен работодател, но тя стана основен работодател. Реално погледнато, който и бранш да вземем, и ИТ, и фармацията, и строителството – най-големият клиент остана самата държава. Това означава пряка зависимост на пазара на труда и на имотите от политическото управление.
В момента за възстановяване ли можем да говорим или за нова пазарна реалност?
Бих казал, че всеки гледа от неговата камбанария. Наскоро разбрах за един добър строител, който вдига доста големи жилищни сгради при едни умерени ценови нива. Печалбата му е от порядъка от 5 до 10% при добре направени разчети, като той цели по-голям оборот при по-масовото строителство. Повечето строителни фирми не могат да вършат друго, защото са специализирани в сградно строителство и по-специално жилищно. Те няма как да се пренасочат към инфраструктурното строителство, както призоваваше предишното правителство, защото това са две различни неща – технологиите са различни, квалификацията на хората е различна, различни са оборудването и инвентара. Тези фирми правят усилия, строят и имат директни продажби при по-малка печалба. Новата реалност е свързана с минимално ново строителство, преразпределяне на построения вече сграден фонд и насочване на средства към неговата рехабилитация и благоустрояване на прилежащите му терени.
Накъде очаквате да се ориентират оцелелите предприемачи в новата пазарна реалност и кои са свободните ниши на пазара с наличие на търсене, но недостатъчно предлагане?
Почти всички оцелели предприемачи се насочиха през последните години към държавните и общински поръчки. За съжаление повечето от тях се оказаха финансово необезпечени. Рязаха се ленти на обекти, за които не се плащаше. През последните 3 години държавата заложи на абсолютно безсмислени крупни инфраструктурни обекти. Факт е, че тези обекти ангажират нищожен брой хора, нискоквалифицирани при това. Факт е, че тези обекти са били априори непостижим лукс за нас, масово са недовършени и то след драстични съкращения на обемите. Факт е, че повечето от тези проекти можеха да бъдат задържани, а вместо тях да се инвестира в общинска инфрструктура и ремонт на обществени сгради и пътища.
Очаквам, че новото правителство няма да страда от такава мегаломания и ще стъпи здраво на краката си. Ако новите две министерства – по проектирането и строителството – дадат здрав гръб на общините и насочат усилия към поддръжката на наличния сграден и пътен фонд, ще вкарат отново на пазара минимум 50 000 работни места. Също такава ниша – поддръжка и саниране, се открива и на частния фронт. Една скоба – саниране означава оздравяване на сградите – рехабилитация на покрития, изолации и инсталации. Лепенето на стиропор е чисто сапуниране. В момента работя по Сградна сервизна карта за поддръжка, което е нещо подобно на картата за обслужване на автомобилите – на какъв период и при какви условия следва да се инспектират и поправят различните части на сградата.
Очаквам при засилване на ремонтните дейности да се засили интереса за инвестиции на пазара от българи от чужбина, чужденци, а постепенно и от резиденти. Имам предвид пазара на средни до големи градски жилища. Ваканционни имоти – също очаквам постепенно нарастване, но след поне 1-2 години, след евентуални устойчиви промени в Закона за черноморското крайбрежие, Закона за устройството на територията и след подобряване на инфраструктурата на самите курорти.
Доколко проблемите на строителния сектор произтичат от разпокъсаното законодателство, включително и незаконното строителство?
Ще започна от незаконното строителство. То е последица от безхаберието на държавната администрация и е като битовата престъпност например, но понеже е прието, че е с по-ниска степен на обществена опасност, представлява административно нарушение, което се санкционира материално. Незаконното строителство е в ущърб първо на самата държава, тъй като изразява неуважение към законодателството. Оттук нататък то създава една привилегия за този, който си е позволил да го извърши и не е преследван от закона. То е предпоставка и за корупция. Като цяло незаконното строителство се дължи на един генерален проблем – липсата на инфраструктура, на градоустройствени планове. Вина за това имат както държавата, така и общините, които твърдят, че нямат средства за възлагането и изготвянето на градоустройствени планове. Един план на средноголям град струва 200-300 хил. лева. Общините, дори и най-малките, трошат милиони за несъществени дейности, но не могат да отделят 200-300 хил. лева за градоустройствен план. На хората в един момент им писва да чакат и дори тези, на които не им е идвало на ум да нарушават закона, в един момент го правят.
преди 11 години "Може да не съм достатъчно наблюдателен, но досега не съм забелязал да си паказал каквото и да е. Освен някаква нездрава (и необяснима засега) обсесия към моята личност. "------------------------------------------------------Човек, теоретично не може да си толкова "***"! - трябва да забелязваш че го правя постоянно освен, когато отклонявам лични нападки като сега!Ето ти последното: "аз смятам, че ще стане още по-сложно сложното, и аргумента си ти! "Кое ти е невъзможно да схванеш - че отговарям на конкретен въпрос, или че си давам собственото мнение? Или не искаш да го видиш или не ти оттърва! - Леко преведено звучи така: твоята и на хората като теб "вяра" в нерезултата а субективното (то не е , но аз искам), ще помогне на обратния процес - да е не по-правилно, а по-сбъркано спрямо теб всичко, точно защото ти ВЯРВАШ! А вярата е над резултата от субективна гледна точка - "то е пред теб, но ти не го виждаш"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И понеже "разговора" пак тръгна към личните отношения аз се оттеглям. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Може да не съм достатъчно наблюдателен, но досега не съм забелязал да си паказал каквото и да е. Освен някаква нездрава (и необяснима засега) обсесия към моята личност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "Вярвам, че по принцип в държавата има желание за намаляване на бюрокрацията и в частност вярвам, че това може да се случи и по отношение на строителните разрешения (още повече че има и достатъчно публични обещания (не се подсмихвай)). Освен това, опростяването на законодателството е и няколкогодишна инициатива на европейско ниво, което е още една причина да съм (поне малко) оптимист, че (най-накрая) това ще започне да се случва. Но ако ти си песимист... не знам... бъди си..."-------------------------------------------Уауу... Работата била много зле... Цъ, цъ, цъ !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години всеки път се намесвам, когато някой насажда "заблуденост"! - аз не променям нищо /път/ само показвам грешното! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години А това дето аз съм бил някакъв аргумент наистина не го разбрах, но знам, че (както обикновено) няма да ми го обясниш. Не знам само защо (в такъв случай) го споменаваш - за да ме дразниш и да се заяждаш с мен на лична основа ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Вярвам, че по принцип в държавата има желание за намаляване на бюрокрацията и в частност вярвам, че това може да се случи и по отношение на строителните разрешения (още повече че има и достатъчно публични обещания (не се подсмихвай)). Освен това, опростяването на законодателството е и няколкогодишна инициатива на европейско ниво, което е още една причина да съм (поне малко) оптимист, че (най-накрая) това ще започне да се случва. Но ако ти си песимист... не знам... бъди си...А относно това как е в другите държави - не приемам много сериозно подобни аргументи, още по-малко ако са в отрицателна посока. Време е да започнем да бъдем по-добри от другите. Поне в каквото можем (а в това можем). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Сега не разбрах - ти вярваш ли му на този , или не му вярваш!Защото ти май даваш за пример разни членчета /официална инфо/, не аз! Ако искаш да дълбаеме в официална инфо - провери в друга държава какви са възможностите да строиш и какви са изискванията/документите които трябва да набавиш...А ако не му вярваш, защо цитираш манипулации/лъжи?И сега за да не ме разбереш съвсем - аз смятам, че ще стане още по-сложно сложното, и аргумента си ти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Още по темата за бясната бюрокрация около жилищата - депутата и бивш зам. министър на регионалното развитие Димчо Михалевски:"И в много къс период - в рамките на два месеца да изработим законодателство заедно с министерски съвет и колегите в парламента, което да облекчи начина на получаване на строителни разрешения и всички строителни книжа тъй като нашата оценка е, че за последните десет години (след 2003-та година), администрацията е добавила някъде над 80 допълнителни действия, които всеки един гражданин трябва да вземе някоя бележка, да съгласува... и това усложнява процеса."http://***.youtube.com/watch?v=DH8JhxjqJKA (29 секунди) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ...И да не вземеш сега и ти като iivanoff да ми даваш като аргументи членчета от съществуващи закони и/или наредби. Идеята е точно обратната - да се променят тези членчета и закони, а не да се съобразяваме с тях! отговор Сигнализирай за неуместен коментар