Майлс Съмърфийлд и Ричард Макдоналд са основатели на компанията MRPI – инвеститор в Bulgaria Mall и други мащабни проекти в България и чужбина. Инвеститорите са оптимисти за дългосрочните изгледи за пазара на имоти у нас, за разлика от този в Централна и Източна Европа. В момента обаче навсякъде е много трудно да се прави бизнес.
Историята на основателите е толкова интересна, колкото и тази на тяхната компания.
Ричард Макдоналд (Р.М.), днес председател на групата, започва да се занимава с имоти на 20 и няколко години, когато живее в Нова Зеландия. За няколко години става милионер, но губи почти всичко по време на една от рецесиите, през които пазарът в страната преминава. Решава да замине за Англия и да започне отначало. Работи като инвестиционен агент и се занимава с продажбата на офиси и търговски центрове. Там среща Майлс, който тогава е инвестиционен банкер.
Майлс Съмърфийлд (М.С.), в момента е изпълнителен директор на MRPI. Той създава първата си компания за имоти на 20-годишна възраст. Седем години по-късно продава половината от нея на брат си и заминава за Англия. В продължение на шест години търгува с облигации в Bank of America и успява да натрупа значителен капитал. Стресът и напрежението обаче са огромни, поради което решава да си даде почивка и да помисли за следващото бизнес начинание.
Така заедно с Ричард се спират на пазара в България, където създават малка компания. Годината е 2003 г., а Европейският съюз и НАТО са все още само планове за страната ни.
Десет години по-късно MRPI има зад гърба си значителни проекти, преминала е успешно през кризата и вече гледа към нови световни пазари. За този период тя инвестира в множество търговски комплекси, офиси и жилища у нас и в региона, по-голямата част от които обаче продаде през изминалите години.
В края на миналата година тя стартира мащабен офис проект в Рио на стойност около 2 млрд. долара, който ще бъде реализиран съвместно с Доналд Тръмп. Наред с това MRPI гледа и към по-екзотични пазари, като Гана например.
Малко повече от месец след откриването на Bulgaria Mall с Майлс и Ричард говорим за работата им с Доналд Тръмп, за пазара на имоти у нас и в региона, за кризата в сектора и за прогнозите в средносрочен план.
- Какви са впечатленията ви от първите месеци на дейност на Bulgaria Mall?
(М.С.) Много сме доволни. Успяхме да отворим в срок и в рамките на бюджета, което не се среща често на този пазар в момента.
Пазарът през 2012 г. беше доста труден за откриване на търговски център. Въпреки това успяхме да привлечем наемателите, които искахме. В момента проектът е отдаден на 90% и се надяваме през следващите месеци да достигнем 95-100% запълняемост.
Първият месец бе силен, подкрепен и от коледните празници. Но дори за Коледа беше доста силен, така че това не е реалистичен месец за равносметка. Ще видим как ще се развие през следващите 12 месеца. От опит мога да кажа, че на един мол са му необходими една – две години, за да започне дейност на пълни обороти, да го опознаят всички в района.
Предстои ни много работа. Водим преговори с наематели, наскоро отвори кино Арена, което също е важен фактор за привличане на посетители.
- Какви са наемните нива в мола?
(М.С.) Не бихме могли да коментираме конкретни нива, но можем да кажем, че са според очакванията.
Оборотите също са добре. Имаме страхотни партньори в лицето на UniCredit Bank Austria, която финансира проекта, заедно със Salamanca Capital, с която притежаваме 50% от мола.
Общата инвестиция е над 100 млн. евро и наскоро се споразумяхме за условията за довършване на офис кулата, която в момента се изгражда и за която също имаме финансиране. Трябва да е готова през януари 2014 г. Това са още 20 хил. кв. м офиси и още един източник за приходи към бизнеса.
(Р.М.) Както и още 2 хил. души в комплекса.
(М.С.) Да, винаги е добра синергията между офис площите и мола – едното помага на другото.
- Каква е ситуацията на офис пазара в момента?
(М.С.) Офис пазарът е интересен. Доколкото знаем големите проекти като ETC, Litex, Sopharma, Megapark са почти изцяло запълнени. Така че в момента свободните площи в това, което считаме за клас А, не са толкова много. В този смисъл за нас моментът, в който изграждаме проекта, е подходящ. Смятаме да започнем да го предлагаме активно на пазара в близките месеци.
Работим с големи партньори и привличаме големи корпоративни наематели. Продължаваме да инвестираме в проекта. Не планираме да продаваме. Смятаме да задържим актива и да го подобряваме през следващите 2-3 години.