Възстановява ли се строителният сектор от кризата, доколко тенденцията за енергийна ефективност на сградите влияе на пазара на строителни материали и как големите компании се възползват от сътресенията на пазара – това коментира пред Investor.bg управителят на „Вебер България” инж. Снежана Семова.
- Инж. Семова, скоро „Вебер България” откри край Варна втори завод за строителни материали. Как определяте състоянието на строителния сектор в момента – продажбите на вашите продукти зависят много от състоянието на пазара? Очаквате ли възстановяване на строителните компании?
В строителния сектор, който беше основен двигател на икономиката на страната ни преди кризата, все още се регистрират спадове, въпреки подкрепата на правителството с инфраструктурните проекти. Очакваме поне още пет години труден пазар.
Дейността на компанията ни е концентрирана в три основни направления: фасадни решения, системи за полагане на керамични покрития, зидарски и технически разтвори, които са пряко свързани със сградното строителство ― изграждане на нови или реновация на съществуващи сгради.
Прогнозите сочат, че в този сегмент предстоят спадове и тази година, но очакванията ни са свързани със стабилизиране през следващата година. Едва през 2014 г. можем да очакваме достигане на нивата, регистрирани през 2007 и 2008 г.
- Очаквате ли ръст на търсенето на материали, свързани с енергийната ефективност на сградите?
Като разглеждаме дългогодишния опит на колегите от Чехия, Словакия, Полша и Австрия в сегмента на енергийно ефективните топлоизолационни системи, можем да твърдим, че това е пазар с голям потенциал.
В момента ситуацията е такава, че когато се търси решение за фасадата на дадена сграда, то със сигурност трябва да е свързано с енергийна ефективност. Само преди 5 години положението не беше такова.
По време на строителния бум новите сгради (жилищни кооперации, хотели или еднофамилни къщи) бяха най-големият консуматор на топлоизолационни системи, а в момента, по време на кризата санирането на съществуващите сгради изисква употребата на енергийно ефективни решения.
Очаквам следващите години търсенето на такъв тип материали да бъде още по-засилено, предвид европейските тенденции и благодарение на европейските пари, отпуснати по различните оперативни програми. Надявам се процедурата по използването им в България да е достатъчно ясна и лесно приложима.
- Доколко ви засяга сивия сектор при строителните материали?
Поради намалените обеми, липсата на преки чуждестранни инвестиции и множеството замразени обекти делът на ремонтните дейности се увеличи. Голяма част от тях са именно в сивия сектор. На пазара на строителни материали съществуват играчи, които умело се възползват от създалата се ситуация и между 50% и 70% от бизнеса им е в сивия сектор. Това автоматично ни прави неконкурентоспособни.
Ние търсим други начини да бъдем атрактивни за тези клиентски групи, като им предлагаме участие в различни тренинг или промоционални програми.
- Защо се решихте да откриете нови мощности в сегашната икономическа ситуация, смятате ли, че продукцията ще се търси?
Този проект е част от дългосрочната ни инвестиционна програма. Политика на компанията е преди да се взимат решения за откриване не само на нови производствени мощности, но и за пускане на нови продукти или услуги, да се правят обстойни проучвания на пазара.
Черноморският регион е един от добре развиващите се пазари въпреки кризата. Именно инвестицията в изграждане на завод там ни дава предимството да сме единствената компания, която разполага с два собствени завода, ситуирани така, че да можем да отговорим изцяло на пазарното търсене с по-бързо и качествено обслужване.
- Какво е натоварването на мощностите в завода край Костинброд и какво прогнозирате за натоварването на новия завод край Варна?
Факт е, че стартирахме завода в Костинброд в началото на кризата. Тогава имаше много въпроси, свързани с това как компанията ще се справи с изплащането на една съвсем нова инвестиция. И тогава заявихме, че имаме ясна стратегия какво ще произвеждаме и каква добавена стойност ще предоставяме на нашите клиенти.
Основните предимства на завода в Костинброд са близостта му до един от най-големите пазари - София, постоянното качество, гарантирано от цялостния контрол на процеса, както и потенциалът за развиване на иновативни продукти.
Изцяло изпълнихме обещанията, с които тогава се ангажирахме, а именно да бъдем компанията с най-добрия сервиз и с най-много нови решения за една година.
Заводът във Варна е с годишен капацитет 50 000 тона, в него ще се произвеждат цялата ни продуктова гама.
- Разчитате ли на износ за част от производството?
„Вебер” е представен в 46 страни, включително всички съседни на България. Затова към момента приоритет за нас е развитието на местния пазар. Това е и причината да открием втория си завод във Варна, целта ни е да разчитаме на широка дистрибуторска мрежа и добре организирана логистика.
- На каква стойност са инвестициите на вашата компания в България досега, какъв е броят на служителите ви?
За седем години от началото на съществуването си компанията е инвестирала 25 млн. лева. Те са вложени в изграждането на нови индустриални мощности и в придобиването на компании, с което сме увеличили пазарния си дял. Важно е да се отбележи, че повече от половината средства са инвестирани през последните три кризисни за икономиката години. Това доказва, че големите компании се възползват от кризата и гледат на нея като възможност, която знаят как да използват.
В нашия случай кризата доведе до по-голяма ефективност на настоящата инвестиция. Залагахме и на предимството, което ще ни даде това вложение, като знаехме много добре, че много компании се въздържат от инвестиции в такъв момент. Към момента в компанията работят 75 човека.
Политиката ни е свързана с разкриване на нови работни места и в по-малките населени места, типичен пример за това са производствата в Костинброд и Изворско (Варненско).
- Какви са последните тенденции във вашия сектор – какви нови продукти и материали навлизат?
И на пазара на строителни материали се наблюдава тенденция към иновативни и най-вече енергийно ефективни и природосъобразни решения. Като пример за наши иновативни продукти ще посоча безпраховите лепила за плочки, както иновацията в сегмента топлоизолационни системи weber.therm Ultra.
За 2010 г. над 25% от общите ни продажби са реализирани с нови продукти. За 2011 г. с още седем нови продукта техният дял надхвърля 35%.