Томас Наваро е мениджър за България на испанската верига хотели Sol Melia, която управлява пет хотела на българското Черноморие. На тази позиция той е от началото на 2011 г.
Той започва работата си в сферата на туризма през 1975 г. В Sol Melia работи в продължение на десет години до 1996 г. в Испания и Турция, като след известно прекъсване се връща отново в нея.
Междувременно той разширява международния си опит, работейки за тур оператор в Прага, туристическа агенция в Палма де Майорка, както и в италианската група Alpitour. В последната той заема длъжността бизнес директор, като е отговорен и за дейността на два хотела в Канкун, Мексико.
С него говорим за туристическия и хотелиерския сектор в Европа и за бъдещето на бизнеса у нас – както през 2011г. , така и в по-дългосрочен план.
- Какви са първите ви впечатления от България като страна, като ваканционна дестинация?
Не мога да кажа много, защото дойдох тук само преди месец и половина, а в момента на практика всички хотели са затворени. Въпреки това моите общи впечатления са положителни.
- Как гледате на хотелския сектор в Европа в период след рецесията? Какво се промени и в какво отношение?
Както и останалата част от икономиката и той ще се възстановява бързо, но няма да е лесно цените да бъдат повишени до нормални нива.
- Кой или кои сегменти от индустрията (като бизнес пътуванията, почивки и др.) се представи по-добре по време на кризата?
Мисля, че бизнес сегментът бе засегнат най-много, тъй като компаниите бяха заставени да оптимизират своите разходи. Другите сегменти също пострадаха – било то като бизнес обем или като цени, или и двете. Може би тематичният сегмент като голф, ловуване, сърфинг и др. бяха засегнати в по-малка степен.
- Какво му липсва на българския сектор, за да привлича по-заможни летовници? Какви са неговите предимства?
Доколкото виждам, все още има много работа по отношение на инфраструктурата. Предимствата са цените, които са много конкурентни.
- Какво е вашето мнение за нивото на услугите в България и за професионалните умения на служителите в сектора?
Това е нещо, което не мога да оценя правилно в момента поради липсата на опит в страната. Сигурен съм обаче, че би могло да се направи нещо за подобряване на нивото. Уменията са важни, но доброто отношение на персонала е безусловно изискване.
- Каква е вашата препоръка към сектора и/или към правителството, за да може да се подобри имиджа и рентабилността на сектора?
Доколкото знам, през лятото нещата изглеждат много по-добре, но смятам, че инфраструктурата и обществените услуги са все още нерешени проблеми. Само един пример – никога не съм виждал толкова много кучета както по улиците в Златни пясъци. На всичкото отгоре те въобще не са приятелски настроени. Нещо би трябвало да се направи в това отношение.
Хотелите, колкото и да са хубави, не са достатъчни, за да подобрят имиджа на една дестинация. Съпътстващите фактори – пътищата, летищата и другите съоръжения, са дори още по-важни.
- Какви са шансовете на туризма да се превърне в основен двигател на българската икономика? Какви са предпоставките за това?
Мисля, че туризмът би могъл да играе важна роля за българската икономика, но не знам дали би могъл да се превърне в неин основен двигател. Основната част от предложенията са свързани с летния сезон, а в страната има и други сектори с голям потенциал.
- Какъв летен сезон очаквате през 2011 г.?
Според информацията, която имаме, тенденциите и броя на резервациите, предвиждаме много добър сезон.
- Какви са плановете на Sol Melia за 2011 г., както в международен план, така и за България?
Да консолидираме резултатите, да повишаваме колкото е възможно повече качеството на нашите услуги и да продължаваме да растем са нашите неизменни цели. Те се отнасят и за България.