Александър Папагеоргиу е съосновател и изпълнителен директор на Assos Capital, която специализира в дялови инвестиции на пазара на имоти в Югоизточна Европа.
Преди да създаде Assos Capital през 2006 г. той е финансов директор на международната компания за морски транспорт Golden Energy Marine Corp. Преди това е бил директор в Citigroup Global Markets Inc., вицепрезидент в Morgan Stanley и партньор в J.P. Morgan Securities Ltd. в Лондон.
През 2008 г. Assos Capital придоби проекта за софийския търговски център The Mall от „Карфур България” EOOД за над 200 млн. евро. Молът отвори врати през април тази година.
Пред Investor.bg Папгеоргиу сподели мнението си за пазара у нас и част от плановете на компанията в региона.
- Какви са вашите впечатления от първите шест месеца дейност на столичния търговски център The Mall? Бяха ли оправдани вашите очаквания?
Въпреки че The Mall стартира своята дейност през най-тежкия период на кризата, неговата уникална концепция и дизайн, миксът от наематели и качество почти веднага го наложиха като дестинация за пазаруване и забавление, което значително надмина нашите очаквания.
- Какво е мнението ви за сектора на търговията в България? Каква е вашата стратегия за конкуренция с другите проекти?
Българският пазар на търговията бе тежко засегнат от липсата на ликвидност във всички икономически сектори, което доведе до значително понижение на покупателната способност. Това затрудни изключително слабите търговци и търговски обекти да оцелеят.
Въпреки това, в сърцето на кризата, The Mall постигна 100% запълняемост, над 800 хил. посетители месечно и силни обороти.
- Смятате ли да излезете от инвестицията в даден момент?
След като постигнахме нашата първа цел, която беше да се установим като пазарен лидер, сега фокусираме всичките си усилия да оптимизираме процеса на пазаруване за нашите клиенти и представянето на нашите активи.
Продажба засега не е на дневен ред.
- Планирате ли и нови инвестиции в България? В какви видове активи?
С оглед диверсификацията сме насочени основно към търговски активи извън България, като оставаме фокусирани върху Югоизточна Европа.
Това, разбира се, не означава, че не работим по добри инвестиционни възможности и на българския пазар и сме отворени за търговски възможности със силен фундамент.
- Обмисляте ли и нови възможности в други държави в региона? Кои?
Основно Сърбия и Турция, но също и Черна гора, Македония, Хърватска, Босна и Албания.
- Смятате ли, че сега е подходящият момент за придобивания на пазара?
Това определено е пазар на купувачите. Това е подходящият момент за идентифициране на висококачествени активи със силен фундамент, с цел възползване от ограничената ликвидност на пазара.
- Какъв е вашият инвестиционен бюджет (ако имате конкретни инвестиционни планове) за България през следващите няколко години?
Нямаме конкретен бюджет за България, тъй като тя няма да е нашият основен пазар за следващите години. Въпреки това проучваме някои търговски проекти.