Ивайло Маринов е председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на ЦБА Асет Мениджмънт (AM) АД, както и акционер в дружеството. Контрольор е на търговско направление на „ЦБА-България”ООД и е един от хората, които пренасят идеята от Унгария и изграждат търговската мрежа на ЦБA в България.
Бакалавър е по фирмено управление от стопанския факултет на Великотърновския университет и магистър по Банково дело към стопанския институт на БАН в София. Ивайло Маринов има 12 години стаж като професионален мениджър в бизнеса с бързооборотни стоки. Започнал е като управител на Магро маркет, след което става главен мениджър на ЦБА Велико Търново и продължението на групата – ЦБА Габрово и ЦБА Русе. От създаването на ЦБА Асет Мениджмънт става член на Съвета на директорите, акционер и представляващ дружеството. Преди преобразуването на ЦБА-България АД в ООД е член на неговия Управителен съвет.
- Г-н Маринов, от началото на 2010 г. имате открити 6 нови магазина, като те вече достигат 39 в регионите на Варна, Велико Търново, Русе, Габрово, Търговище и София, колко магазина планирате да разкриете?
По брой обекти групата на ЦБА Асет Мениджмънт АД е лидер в търговията на дребно с хранителни стоки в България, като това заедно с останалите ни партньори в търговска мрежа ЦБА България ни превръща в една от най-големите вериги, опериращи в страната, с общо над 200 обекта. С оглед на макроикономическата обстановка приоритет пред нас в момента е подобряването на ефективността на операциите ни, а не разрастването. Въпреки това не възнамеряваме да изпускаме възможностите, които кризата предоставя за заемане на пазарни позиции, водим преговори за няколко локации, включително и за работещи в момента търговски обекти.
От месец март стартира и новото дъщерно дружество, 100% собственост на ЦБА АМ, ЦБА Франчайз ЕООД. Подготовката за това дружество, с различен и по-ефективен начин на управление на самия търговски обект, особено в по-малките формати, започна още миналата година. От началото на май дружеството откри и първите си три магазини в гр. Веилко Търново, които и досега бяха в групата на ЦБА АМ, в рамките на ЦБА Търговия.
В момента ЦБА Франчайз активно търси нови търговски обекти в регионите, в които оперираме. Вече имаме редица заявки, които са в различна степен на напредък.
По отношение развитие на логистиката групата ни планира да създаде собствена логистична платформа с един централен логистичен център и няколко свързани регионални склада. Изграждането на модерен логистичен център стартира през 2010 г., като се предвижда той център да започне да работи в началото на 2011 г. Логистичната платформа ще обслужва, както собствените магазини на дъщерните дружества, така и франчайзинговите и други обекти на Търговска мрежа ЦБА.
- В София за момента имате 2 магазина, планирате ли да ги увеличите?
На 13 май в кв. Люлин, открихме втори супермаркет в столицата и 38 за веригата. Разположен е на площ от 2 000 кв.м. с паркинг с 50 места, и предлагащ асортимент от над 11 000 артикула, сред които продукти собствена марка на много атрактивни цени. Благодарение на програмата ни за лоялност, която осигурява натрупване на левов кредит при всяка покупка, магазинът в момента развива потенциала си. Супермаркетът разполага и с традиционния за веригата на ЦБА АМ кулинарен щанд с прясно приготвена храна.
Планираме да увеличим обектите ни в столицата в средносрочен план, но в момента фокусът ни е подобряване на операциите в съществуващите ни търговски обекти.
- Каква е спецификата на пазара на супермаркети в София?
София се характеризира със значителна конкуренция между големите търговски вериги, както и с вериги от няколко обекта и множество малки обекти. Макар пазарът да е силно конкурентен, определено виждаме възможности за развитие на този пазар. Обектът ни в кв. Свобода е един от много успешните за веригата ни, макар в радиус 1 километър да има обекти на три международни вериги за хранителни стоки.
- Какъв дял от продажбите ви имат продуктите от собствената марка, какви са основно тези продукти и къде се произвеждат (у нас или в чужбина)? Каква е тенденцията в последната година?
Продажбите на собствена марка надхвърлят вече 10% от общите продажби. Към момента имаме повече от 300 артикула собствена марка и постоянно ги увеличаваме. Продуктите са основно стоки от първа необходимост, млечни продукти, месни, безалкохолни напитки, ядки, санитарно–хигиенни и др. Тенденцията е към увеличаване на потреблението и доверието на клиентите в продуктите собствената марка, като според актуално проучване на Nielsen “ShopperTrends Bulgaria 2010г” марката СВА се определя от клиентите като една от най-разпознаваемите и приемани собствени марки на пазара в България включително като много добра алтернатива на основни марки.
- С какъв дял в общите ви продажби е българското производство, с бар код започващ с 380?
Собствената марка СВА за България се произвежда предимно в България от български производители. Обратното е по-скоро изключение. С увеличаването на асортимента на собствената ни марка това се запазва. Ние като българска компания се стремим да подкрепяме българското производство. През септември месец м.г. стартирахме инициатива в подкрепа на българското производство и традиции. Тя е основана на партньорските отношения с местни, регионални и национални производители, насочена към подкрепа на българската икономика и... и най-вече заради клиентите ЦБА АМ рекламира кампанията си и обозначава българските продукти в магазините с бяло-зелено-червено сърце. Освен това организираме специални празници в супермаркетите ни , на които се възпроизвеждат ритуали като Великден, Коледа, Лазаруване. На тези събития има много музика, събират се хора и български производители представят свои продукти, чрез организирани дегустации.
- Преди над две години по-време на IPO-то заявихте, че големите вериги се раждат извън столиците, все още ли мислите така?
Организираната търговия на дребно с хранителни стоки в провинцията дълго време не беше развита по ред причини – по-ниска покупателна способност, малък пазар, неразвита верига на доставки и др. Навлизането на големите играчи преди години се характеризираше с откриване на магазини първо в столицата, което бе съвсем нормално с оглед на потенциала на пазара.
Факт е обаче и че последните големи играчи на пазара, които навлязоха в България, стартираха първите си магазини именно извън столицата, повлияни от същите причини, които преди даваха предимство на столицата. Много от регионалните пазари вече са различни, като се характеризират с високо ниво на конкуренция например.
В историческото си развитие групата на ЦБА АМ е стартирала с магазини в района на В. Търново, Габрово, Русе и с оглед на по-ниските разходи и ниво на конкуренция, считам че сме имали редица предимства. Пазарът бързо се променя и вече може да видим малки и средни градове в България с по няколко супермаркета.
- Според консолидирания ви отчет парични средства в размер на 10 млн. лв., на какво се дължи големия размер на кеша?
Приходите в консолидирания отчет на групата за 2009 г са в размер на 129 млн.лв. като към 31 декември 2009 г. обхващат няколко дъщерни дружества, освен компанията майка ЦБА АМ. С оглед на спецификите на основния бизнес търговия на дребно с хранителни стоки, които се характеризират с близо 99% кешови плащания от страна на клиентите и отсрочени плащания към доставчиците. В края на годината и особено по коледните и новогодишни празници групата ни традиционно реализира едни от най-силните си продажби, падежите на които настъпват през първите месеци на 2010 г.
- Как премина интеграцията на Бурлекс 104 в структурата на ЦБА АМ и вече с CBA ли са брандирани Бурлекс?
Бурлекс бе брандиран с марката ЦБА непосредствено след придобиването му. От септември миналата година клиентите ни могат да пазаруват с клиентска карта СВА и в магазините на Бурлекс, както и получават много допълнителни предложения – промоции, томболи, игри и т.н. важащи за всичките ни магазини. На 22 юни ръководството на ЦБА АМ взе решение за вливане на Бурлекс 104 ЕАД и ЦБА Търговия ЕООД. Всеки момент това ще стане факт, очакваме вписването в Търговския регистър, като с това един от последните етапи от итеграцията на Бурлекс ще приключи.
- Защо продажбите ви намаляват на консолидирана база въпреки ръста в броя обекти?
С оглед на икономическата обстановка мисля, че това е съвсем нормално. Спадът в продажбите на дребно в съществуващите магазини е под средния в сектора. Усилията ни са насочени в подобряване на ефективността на операциите, веригата на доставки, управлението на търговските ни обекти. С множество промоционални активности успешно се стремим да спечелим повече клиенти в една вече силно конкурентна среда.
Факт е, че потреблението на клиентите ни значително се промени. В рамките на една година, в резултат и на целенасочените ни усилия за налагането на продуктите ни собствена марка, отчетохме удвояване на дела на тези стоки в общите продажби, което естествено влияе и на крайната стойност на приходите.
- Забелязва се удвояване на продажбите на услуги, какви точно услуги предлагате?
С откриването на нови обекти продажбите на услуги в групата нарастват. Стремим се да предложим повече възможности на клиентите и доставчиците в нашите магазини. В големите ни магазини отдаваме една част от търговските ни площи на производители, търговци, доставчици под различни форми. Някои от големите ни обекти като например един от последните ни супермаркет „Люлин” в София са своеобразни търговски центрове, с множество допълнителни търговски обекти като кафе-сладкарница и т.н. Издаваме рекламни каталози с продукти на доставчиците, продаваме рекламни площи, билбордове, допълнителни излагания като се стремим не само да увеличи допълнителните приходи, а и да стимулираме продажбите на конкретни стоки и доставчици и общо на веригата ни като цяло.
Около 90% от приходите на компанията майка ЦБА АМ, са формирани от свързани предприятия – дъщерните й дружества.
- Планирате ли увеличение на капитала в близко бъдеще и колко можете да порастете без увеличение на капитала?
На този етап не планираме увеличение на капитала. Новите ни обекти ще финансираме с инвестиционни кредити и лизинг.
- Планирате ли да се продадете като верига в близко бъдеще?
Стратегичеките ни цели предвиждат фокус върху подобряване на ефективността на операциите и разрастване и увеличение на търговските ни обекти.
- Какво ще е бъдещето на придобитите с Бурлекс 104 недвижими имоти, които са извън първоначалната ви стратегия за наемане на обектите?
На 27.04.2010 в изпълнение на решение на Общото събрание на акционерите, бе сключен договор за продажба на 2 840 000, които представляват 100% от капитала на дъщерното дружество „Варна Пропърти Инвестмънтс” ЕАД (в което бяха отделени 5 от имотите на Бурлекс 104), между „ЦБА Асет Мениджмънт” АД и „ЦБА Пропърти Мениджмънт” АД, за сума в размер на 10 481 484 евро.
Банковият инвестиционен кредит към Уникредит Булбанк АД, предназначен за придобиване на горепосочените активи, бе погасен на 27.04.2010, с част от средствата от сделката.
С това стратегията ни за фокус върху операциите ни бе потвърдена. В бъдеще групата ни също не предвижда придобиване и управление на недвижими имоти, освен ако не са част от сделка по придобиване както в случая с Бурлекс.
- През първото полугодие на 2010 г. разходите ви за персонала намаляват с 8%, как става това на фона на увеличените обекти с около 20%?
Както казах насочихме се върху оптимизиране на операциите ни и в т.ч. повишаване производителността на труда и продажбите на служител. Освен фокусът, който поставихме на този разход, част от посочения ефект е и от прилагането на добрите практики в търговията на дребно в световен мащаб в резултат на приключилия мащабен проект с PricewaterhouseCoopers.
- Успяхте ли да намалите цените на наемите на помещенията, които ползвате и с колко процента?
При някои от обектите ни договорите за наеми са сключени преди повече от 5 години и съответно нивата им са по-ниски. Заемането на ключови локации и откриването на нови обекти през последните няколко години в пика на пазара на недвижими имоти увеличи средните наемни цени. След настъпване на кризата и отрезвяването на пазара новите магазини, за които имаме сключени договори са под нивата от преди няколко години. За някои от магазините ни в зависимост от локациите и опциите в договорите успяхме да предоговорим наемните цени в посока намаление под различни форми и за различен период от време.
За полугодието на 2010 г. дружеството отчита 1,07 млн. лв. неконсолидирана печалба спрямо 37 хил. лв. печалба за съпоставимия период на миналата година. Подобрението е резултат от получените приходи от дивиденти за 888 хил. лв.
Свързани компании: