След бурното развитие на сектора на нискотарифните авиокомпании, които бяха чакани с голямо нетърпение от източноевропейците, сега в региона се очаква нова „нискотарифна“ вълна от услуги, свързани с туризма и пътуванията. В региона има недостиг на икономични хотели и ще спечелят тези, които навлязат първи и предложат качествен продукт, прогнозират експерти в сектора.
Допреди 5-10 години в Европа доминираше една хотелска група с предложения за настаняване на туристи с ограничен бюджет (Accor), нямаше почти никакво финансиране за икономични хотели и много инвеститори отхвърляха идеята за създаване на хотел за евтини нощувки. Инвеститори и предприемачи се фокусираха върху луксозни или най-малкото скъпи хотели. Това важеше с особена сила в Източна Европа, където олигарсите откриха нова играчка, след като се отегчиха от яхти, вили и английски футболни отбори – луксозни хотели, като стана мода да притежават поне един хотел в стил палат, пише в анализ на консултантската компания в сектора PKF hotelexperts GmbH.
В резултат на световната икономическа криза обаче собствениците на хотели-трофеи осъзнаха значението на паричните потоци, а луксозните хотели се превърнаха по-скоро в пасив, отколкото разумна инвестиция. Рязкото събуждане породи преоценяване на смисъла и опасностите в хотелския бизнес. Същевременно нискобюджетните хотели и тези от средния сегмент демонстрираха забележителна гъвкавост в условията на криза. Всъщност някои от малкото съществуващи нискобюджетни вериги в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) спечелиха от ограничените бюджети за служебни пътувания, както и с туристическа цел, пише в анализа, публикуван от EuropeRE.
Предвид голямото население в много от страните в Източна Европа, относително ниските доходи и донякъде недостатъчно развитата транспортна инфраструктура има ясна нужда от нискобюджетни хотели в тази част на света. Въпреки това в ЦИЕ, евентуално с изключение на Полша, все още има много малко съвременни достъпни хотели. Като причини за тази сравнителна липса на предлагане от компанията посочват:
- висока бариера за навлизане; - непрозрачни местни структури на собственост и строителни регулации; - липса на пътна инфраструктура; - ограничен прием на икономични продукти сред заможните бизнес пътници.
В допълнение, бързо растящите цени на земята направиха евтините хотели да изглеждат по-малко привлекателни в сравнение с по-зрелите и достъпни пазари.
Освен кризата обаче вече са налице още две големи промени, които може да породят бързо увеличение на предлагането на икономични хотели – по-реалистични цени на земята и приемането на евтиния хотелски модел сред местните мениджъри.
Има обаче една съществена пречка пред развитието на нискотарифни хотели – сам по себе си един такъв хотел няма много смисъл от икономическа гледна точка поради липса на мащаб. Затова инвеститори и хотелски групи като цяло се опитват да се фокусират върху подробни стратегии за навлизане в цяла страна или регион. Така че не е изненадващо, че първоначално фокусът попадна върху Полша, последвана от Румъния, заради голямото население, известен брой големи градове и относително стабилен инвестиционен климат.
Един ключов въпрос относно нискобюджетните хотели в ЦИЕ, който възниква редовно, е дали те ще се различават по някакъв съществен начин от еквивалентите си в Западна Европа. Отговорът е недвусмислен – не. Тези хотели в Източна Европа като цяло са същите като в Западна. Единственото изключение може би касае въпроса с храната и напитките. Докато в Западна Европа хотелите с ниски цени могат и да не предлагат ресторант или бар (или само малка зона за закуска), в Източна Европа хотелите от този тип би трябвало да предлагат поне някакъв ресторант в стил бистро, включително достатъчно голяма зона за закуски, защото често в близост до хотела няма алтернативни качествени варианти, посочват от компанията.
Също така с оглед на по-добрата сигурност може да има ограден паркинг и 24-часова рецепция.
В допълнение от компанията са на мнение, че франчайзингът трябва да се избягва на определени пазари, защото изисква упражняването на висока степен на контрол от страна на хотелските групи. При всички случаи не трябва да се правят компромиси със стандартите за качество и сигурност, коментират консултантите.
В идните години от компанията очакват силен фокус върху преустройствата на един вид имоти в друг (например от офис площи в хотели). В много случаи на потенциални преустройства може да се обмисли вариант за нискобюджетен хотел или в средния клас. Предвид очаквания недостиг на финансиране в региона нискобюджетните хотели и преустройствата може да бъдат атрактивни опции за местните инвеститори.
Истинската битка обаче няма да е относно въпроса има ли смисъл да се правят икономични хотели в ЦИЕ, а относно въпроса кои нискобюджетни продукти са най-рентабилни? Тук от компанията дават ясно предимство на лайфстайл ориентираните икономични продукти. „Достъпен, но секси“ е ключът към висока възвръщаемост от инвестиции в бюджетни хотели. Това важи навсякъде в света, но с особена сила в ЦИЕ, където може да има и допълнителен бонус – предимството на първия. С други думи, първият бюджетен хотел на който и да било пазар вероятно ще пожъне допълнителна възвръщаемост, пише в анализа.
Като цяло е трудно да се развият бързо бюджетни хотели в Централна и Източна Европа, но те имат потенциала да бъдат много рентабилни, завършва анализът.
България също не остана встрани от тенденцията. Преди по-малко от месец в София вече отвори хотел от бюджетната верига easyHotel, част от easyGroup, собственост на британския предприемач Стелиос Хаджи-Йоану, който е най-известен със създаването на нискотарифната авиокомпания easyJet.