fallback

Спа центровете – малко качествени проекти, но с потенциал за развитие

В момента пазарът на спа оборудване е позатихнал, но се чака съживяване след няколко месеца

08:10 | 27.11.09 г.

Спа индустрията е бизнес с добре диверсифицирани рискове, който по данни на Европейската спа асоциация (ESPA) генерира оборот от около 20 млрд. евро годишно в Европа. От една страна, индустрията е сектор на здравеопазването, a от друга страна – сектор на туризма и това помага за нейната стабилност по време на трусове в едно от двете направления.

Като свързан отрасъл пазарът на спа оборудване също се влияе от благоденствието на спа индустрията, но и други фактори определят неговия растеж.

Според наблюдатели пазарът на спа оборудване е малко позатихнал заради кризата, довела до преустановяване на строежи, преоборудване и реконструкции.

Това обаче ще продължи само още няколко месеца и след това отново ще се наблюдава ръст, смятат от Източноевропейската асоциация по балнеология и спа туризъм. По думите на Цвети Миланова – директор на асоциацията, спа оборудването не е изцяло обвързано с пазара на недвижими имоти, тъй като инвеститорските намерения са най-разнообразни.

Някои проекти може и да са изоставяни, но други се радват на голям инвеститорски интерес. Тази особеност се вижда и от скорошен анализ, според който спа центрове, обявени за продажба, рядко се задържат на пазара в сравнение с други бизнес имоти и техните продавачи рядко са склонни да правят отстъпки.

Стандарти за качество?

Въпреки че Европейската комисия се е заела със задачата, все още няма узаконени стандарти за категоризиране на спа центровете. При изграждането им в България се ползват добри практики от Германия и САЩ, но това, какво ще съдържа един спа център, зависи изцяло от вижданията на инвеститора. Ако се изгражда по-малък комплекс, инвеститорът може да се консултира с фирмите изпълнители какво трябва да предлага той, докато при по-голям център е необходимо и мнението на специализиран лекар – най-често физиотерапевт.

Разбира се, търсенето на оборудване зависи от най-предпочитаната спа услуга, а това в момента е масажът. Той ще е хит и следващата година, когато ще се инвестира преимуществено в хидромасажните вани и масажи с по-екзотични продукти, като тайвански и филипински билки. От останалите процедури най-популярни се очаква да са аромо- – и хромотерапията.

Инвестицията

За оборудването на малък спа център според компания за спа оборудване са необходими към 100 хил. лева, докато при големите разходите могат да стигнат и 1 млн. лева. Както се вижда, средствата за голям спа център са значително по-високи и това може да се обясни с характерни негови специфики. Обикновени големите спа комплекси включват и балнеоуслуги, които изискват наличие на хай-тек апаратури (например т.нар. тангентор, който струва около 30 хил. лева) и специфични масажни кабинети. Като цяло, за да се изгради един спа център от среден калибър, са необходими от 2 до 4 млн. лева, смята Миланова.

Що се отнася до най-често продаваното оборудване у нас европейските производители са най-търсените. Българските спа центрове обикновено се обзавеждат с финландските сауни и спа оборудване от Франция, Италия, Полша, като не по-малко присъствие имат и американските продукти, а отскоро – и китайските.

И въпреки големия интерес...

В страната има едва два-три качествени големи спа центъра, признават експертите. В сравнение с другите страни в Европа България все пак предлага добро качество на услугите и има потенциал за развитие. Като недостатъци се посочват неблагоприятната инфраструктура, липсата на кадри - най-вече на ниво мениджмънт, тъй като много от по-малките центрове у нас се управляват от близки роднини, които нямат необходимите управленски знания, смята Миланова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:24 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още