Заради спада в сектора най-големите хотелски компании в света се опитват да направят за настаняването това, което Ikea направи за мебелите - да предложат модерни продукти на ниски цени.
Третата по големина компания за хотелско настаняване в САЩ - Starwood Hotels & Resorts Worldwide, развива бутикови хотели за спестовно настроените пътници, които струват около 119 долара на вечер - доста по-малко от цените от 399 до 639 долара в луксозните W Hotels на компанията. InterContinental Hotels Group следва подобна стратегия с бутиковата верига Hotel Indigo.
И двете компании се опитват да спечелят от формула, станала популярна през 80-те години на миналия век, когато популярни сред пътниците бяха малки индивидуални имоти с луксозни удобства и дизайнерски интериор. Този път търсенето на достъпно модерно настаняване е стимулирано от глобалната рецесия, заради която хората не са в състояние или не са склонни да харчат много за почивка.
„Добавете луксозни елементи към продукт от по-нисък ценови клас и е нормално да се очаква това, което има повече стойност, да се справи много по-добре в условията на криза и след това“, обяснява пред Bloomberg Дейвид Катц, анализатор в Oppenheimer & Co.
Четирите най-големи хотелски компании в Щатите отчетоха понижения на приходите с между 16% и 22% за първото деветмесечие. Цените на стаите вероятно ще паднат през 2010 г. за втора поредна година, тъй като собствениците на хотели предлагат намаления, за да привлекат клиенти, прогнозират от PricewaterhouseCoopers.
Операторите на хотели трябва да преодолеят и спад на пътуванията с бизнес цел, защото компаниите се опитват да пестят средства. След враждебните реакции спрямо големите харчове на банки, застрахователи и производители на автомобили, които получиха държавна финансова помощ, те се въздържат от ползването на скъпи хотели за конференции и събрания.
В бутиковата марка с ограничени услуги Aloft на Starwood обстановката е по-спартанска от луксозния й бранд W Hotels. Тук липсват дизайнерски завивки, малките хладилници не са пълни със скъпи вина и алкохол, а имотът се управлява от едва няколко мениджъри. Същевременно те са съвременни и имат модни общи пространства, а цените на стаите в хотел Aloft започват от 99 долара на нощ по информация от сайта на марката.
„Търсенето на алтернативи на еднаквостта на хотелските вериги се увеличава и ще продължи да расте. Бутиковите хотели с ограничени услуги са насочени към все по-голяма част от хората, които предпочитат алтернативни хотели пред големите вериги“, казва Марк Гордън, президент на веригата Morgans Hotel Group Co.
Междувременно средните цени на бутиковите хотели в САЩ са паднали с 22% от януари до септември в сравнение със спад от 9,1% за всички хотелски сегменти в страната, по данни на Smith Travel Research.
Липсата на финансиране е принудила базираната в Ню Йорк Starwood да намали първоначалната си цел да открие 500 хотела с марката Aloft до 2012, като сега компанията очаква да отвори 40 до края на тази година и още 11 следващата, включително три в Индия.
От бюджетната бутикова верига на IHG - Hotel Indigo, към момента функционират 34 хотела и още 15 се предвижда да отворят през 2010. Цените там варират от 69 до 204 долара на нощ, по информация от сайта.
Растящият брой бутикови хотели обаче може да наводни пазара. Marriott International също разработва собствена бутикова верига с марка Edition и планира да отвори първите два хотела в Уайкики на Хавайските острови и в Истанбул следващата година.