Въпреки рецесията секторът на продажбите на дребно се очаква да отбележи динамичен ръст на повечето места в страната през следващото десетилетие.
През този период обаче се очертават няколко региона, които ще растат със значително по-бързи темпове от останалите.
Продажбите на дребно в района по Черноморието се очаква да регистрират ръст, достигащ, а в някои от големите градове дори надхвърлящ, 80%.
Също такова повишение се очаква и за района около Пловдив. За сравнение покачването в София ще е ограничено само до самия град и централната част на столицата, сочи доклад на консултантската компания King Sturge.
Според него в страната ни се открояват няколко града, за които има изгледи за изключително силен ръст, сред които югоизточен регион в Бургас, както и южен и централен район в Пловдив.
За останалата част на страната прогнозираният ръст е по-умерен, като за някои места от южна България той е между 40 и 60%, а в северозападна и североизточна България – между 20 и 40%.
Сред страните в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Полша се откроява като пазарът, който се очаква да регистрира най-силен ръст, като за почти всички региони се прогнозира покачване в продажбите на дребно до 80%.
От друга страна, Унгария и Латвия са сред икономиките, които очакват сравнително по-слабо повишение.
Мерките за ограничаване на разходите, въведени от унгарското правителство, имаха отрицателен ефект върху търговския сектор на страната, в резултат на което Унгария вероятно ще изостава от останалите икономики в региона по отношение на общия ръст.
В доклада се обръща внимание на процеса на интернациноализация на пазарите на дребно в ЦИЕ, който играе ключова роля за развитието на сектора и за неговото модернизиране. За разлика от това, в по-установените икономики експанзията на международните вериги е в по-малка степен определяща за пазара.
Инвестиционен пазар
По данни на компанията от 2007 г. 6,4% от международните търговски вериги присъстват на българския пазар. Най-многобройни сред тях са търговци от Германия и САЩ.
За сравнение в Румъния присъстват 13% от международните търговци, в Полша – 15, а в Австрия – 33%.
Въпреки че наемният пазар в Европа реагира по-късно на рецесията вече се усеща нейният пълен ефект, се казва в проучването.
За София пример се дава със средните наеми на търговските обекти на бул. Витоша, които са се понижили до 1050 евро на кв. м на година през 2009 г. от 1600 евро през 2006 г.
В съответствие с това инвестиционната доходност у нас отчита повишение, докато на редица други пазари в Европа тя вече се стабилизира. В момента за пазара на търговски площи в София тя е 8% в сравнение с 6% прз 2008 г.
Близо 405 млн. евро са били инвестирани в търговски центрове у нас през 2008 г., което е 3,1% ръст спрямо обема на инвестициите от 2007 г. Тази сума се увеличава със стабилни темпове през последните няколко години.
Една от ключовите тенденции през последните години е ръстът на трансграничните инвестиции в търговския сегмент от пазара на имоти. Този тренд се е засилил още повече през 2008 г., не на последно място, поради стремежа на международните инвеститори да се възползват от изгодните сделки и поради факта, че те са се откроили на един ограничен и забавен пазар.
Съвсем логично делът на международните инвестиции е най-висок на пазарите в ЦИЕ, се казва в доклада. На някои пазари като Румъния, България, Сърбия и Хърватска той заема почти 100% от пазара. Русия е едно изключение сред страните в региона, тъй като тя има значителен вътрешен инвестиционен пазар.
Общо 880,2 млн. евро са били инвестирани чрез трансгранични сделки в търговски центрове у нас между 1999 и 2008 г. За сравнение сумата за Полша е 7,34 млрд. евро, а за Румъния – 1,62 млрд. евро.
Бъдещето
Взаимоотношенията между наемодатели и наематели винаги ще бъдат изправени пред редица предизвикателства. Обикновено на първите се гледа като на алчни „злодеи“, които се възползват от силната си позиция да повишават безмилостно наемите, се казва в доклада.
Въпреки това пазарът претърпя значителна промяна през последните две години, през които силната позиция премина в ръцете на наемателите. В резултат на това се появиха редица търговци, които се стремят да се възползват от новата си власт на пазара, за да понижават цените.
Реално погледнато никога няма да има абсолютен баланс между тези две сили, които вечно ще се опитват да накланят везната в своя полза.
От компанията смятат, че на пазара ще се отрази здравословно ако двете страни се опитат да си сътрудничат в по-голяма степен. Това пък от своя страна би било положително повлияно от една по-голяма прозрачност.
Полезни за постигане на тази прозрачност на пазара, който се очаква да остане затруднен още известно време, биха могли да бъдат „по-гъвкави структури и инициативи“ като наеми, базирани на оборота , например, се казва в доклада.