Затруднените условия на пазара на бизнес имоти в Европа правят конкуренцията за привличането и задържането на наематели по-ожесточена.
В зависимост от конкретните пазарни условия собствениците на офис и търговски помещения са готови да предлагат гъвкави условия и различни видове стимули на наемателите, за да ги задържат или да удължат срока на договора за наем.
Предоставянето на стимули и бонуси е практика, която е в непрекъснат процес на развитие и промени и е чувствителна към колебанията в пазарната ситуация и съотношението между търсене и предлагане в съответния сегмент. Логично, при затруднен пазар тя става по-разпространена.
Стимулите варират в зависимост от ситуацията на пазара, както и начина, по който той е структуриран.
Най-често срещаният стимул е гратисният период за наем, който е на разположение на почти всички пазари под една или друга форма. Той се дава за декорация на площите, за преустройство според конкретните нужди на клиента или просто като бонус за привличането на наемателя, и варира от няколко седмици до половин година, в някои случаи и повече.
Анализът на наемните отношение на различните пазари по света, направен от Investor.bg и базиран на данни на консултантската компания Colliers, дава примери за различните видове стимули и бонуси, които собствениците на бизнес сгради на отделните пазари са готови да предлагат на своите наематели.
Предвид повишеното предлагане на бизнес площи в страни като Чехия и Португалия стимулите се очаква да станат по-разпространен механизъм за привличане на наематели. За разлика от тях пазарът в Черна гора не предлага никакви стимули, а собствениците и операторите на площите не предоставят гъвкави условия. Това се дължи на факта, че предлагането там е крайно ограничено, а търсенето продължава да се покачва.
Пазарът в България е един от малкото в Европа, на който може да се договори отстъпка от наема при споразумения с по-голяма продължителност или за наематели на по-големи площи. Отстъпката стига обикновено до 10% от официално обявения наем. В някои други случаи стимули като гратисен период или безплатно паркомясто за определен период също могат да бъдат договорени. Някои наематели успяват да получат отстъпка или финансов стимул за оборудване на помещението и др.
Някои наематели в Естония получават гратисен наемен период за един до три месеца, както и безплатно място за паркиране, в някои случаи, за период до три години.
Във Финландия и Франция някои собственици на бизнес имоти са готови да покрият разходите на наемателите за дадени инвестиции в площите.
В Гърция стимулите са значително ограничени, но в някои случаи наемателите могат да се възползват от гратисен период за един или два месеца, както и малък брой безплатни паркоместа.
Тъй като площите на пазара в Унгария се предлагат в завършен вид, с малки изключения, стимулите не са разпространена практика.
В Турция е възможно да се договори гратисен период, който обаче е сравнително кратък – от три до четири седмици.
В Хърватска обаче единственият вид стимул, който може да бъде договорен, е отстъпка от наема при по-продължителни договори или при наемането на по-големи площи.
За разлика от Хърватска, в САЩ собствениците не са склонни да понижават наемите, за да не подкопават стойността на сградата в очите на кредиторите или потенциални купувачи. Там също най-честата практика е свързана с гратисен период, както и поемане на разходите или материалите за реновиране на площите.
Поради кризата в Украйна почти всички новоподписани договори включват значителни стимули като оборудване на помещенията за сметка на собственика или гратисен наемен период, който стига до шест месеца.