Данните за световното икономическо развитие през първото тримесечие на годината показват, че големите икономики отчитат сериозни спадове. Това има пряко отражение върху пазара на търговски площи и върху дейността на търговските обекти по света.
От края на миналата година повечето от големите икономики, в известен смисъл, с изключение на Китай и Индия, регистрират значително понижение.
През последните месеци темповете на спад се забавиха, но по-бавното влошаване, само по себе си, не означава, че е дошъл моментът на възстановяване. Все още много от ефектите на досегашните спадове се очаква да се изразят в пълна степен на пазара на търговски имоти, сочи доклад на консултантската компания CBRE.
През последното тримесечие на 2008 г. ръстът на глобалната икономика отбеляза значително забавяне, като негативното развитие продължи и през първото тримесечие на тази година.
Малко пазари ще останат незасегнати от ефектите на такъв спад, като за пълното отражение е необходимо време да се прояви изцяло „в системата“, сочи докладът.
Потреблението в повечето части на света бе сериозно засегнато. Комбинация от повишение на безработицата, песимистични очаквания за ръст на заплатите, спад в цените на жилищата и стойността на личните спестявания, както и високо ниво на задлъжнялост на потребителите ги карат да заемат отбранителна позиция.
По-големите покупки се отлагат с неопределено време, като купувачите стават все по-внимателни в своите решения.
От всичко това печеливши са веригите за икономично пазаруване, както и някои хранителни магазини, тъй като хората предпочитат да остават вкъщи вместо да се хранят навън, казват от компанията. Въпреки това повечето търговци са изправени пред трудни условия поради понижаващите се цени и отслабналото търсене.
Както може да се очаква това сериозно засяга големите търговски пазари по света. Наемните нива остават, в най-добрия случай, непроменени, като на много места се понижават.
Някои търговци ограничават мрежите си, докато други директно се сриват. Това създава добри възможности за някои, тъй като в някои от най-известните търговски улици и молове се появяват безпрецедентни свободни площи.
Търговските вериги с по-силни позиции се стремят да се възползват от тази ситуация и да се преместят в по-добри локации, а много други се опитват да се възползват от своята по-добра позиция за преговори с „нервните“ собственици на площи. Те договарят удължаване на договорите за нем в замяна на понижени наеми и/или по-благоприятни условия.
При оптимални условия тези преговори може да бъдат печеливша стратегия и за двете страни. В условия, при които както секторът на имотите, така и този на търговията на дребно очакват още трудности, преди да настъпи възстановяването, подобно сътрудничество може да става все по-популярно през идните месеци, смятат от компанията.