fallback

Все повече магазини без наематели по улиците в София

Към момента в София се изграждат 5 мола, което ще донесе на пазара нови 193 хил. кв. търговски площи

17:17 | 13.05.09 г.

Кризата дава отражение върху заетостта на площите по търговските улици в София. Въпреки че на бул. „Витоша“ все още няма предлагане на качествени магазини, свободните магазини по улици като бул. „Александър Стамболийски,” бул. „Мария Луиза” и дори ул. ”Граф Игнатиев” вече са факт. Наемните нива там отбелязват спад, а липсата на търсене прави трудно определянето на точна тенденция, става ясно от проучване на Фортън Интернешънъл.

Наемите на престижни магазини на основни търговски улици в столицата се понижиха през първото тримесечие на годината, като за най-желаните места на бул. „Витоша“ нивата са около 80 евро на квадратен метър месечно. На по-второстепенните търговски улици наемите варират между 35 и 75 евро/кв. м/месец.

Независимо от понижението много търговци имат трудности при плащането на наемните нива заради намаляващите потребителски разходи. В резултат на това през първото тримесечие на годината на пазара се появиха някои от най-желаните места под наем за първи път от над четири години, казват от компанията

Повишават се нивата на незаетост на вторичните търговски улици.

При моловете към първото тримесечие на годината в страната продължава строителството на 21 центъра от този тип с обща площ около 558 хил. кв. м. Тези проекти са започнати, точно преди да се почувства влиянието на кризата, отбелязват консултантите. Към момента в София се изграждат 5 мола, което ще донесе на пазара нови 193 хил. кв. търговски площи.

Наличната търговска площ в молове в страната е приблизително 189 900 кв. м. Tака на 1000 жители на България се падат по 24,96 кв. в търговска площ в мол, по който индикатор страната продължава да изостава от други страни в Централна и Източна Европа.

Доходността на търговски имоти по главните търговски улици все още се задържа около 7,5%, докато при търговските центрове се движат около 10%.

Въпреки забавеното темпо пазарът на търговски площи продължава да се развива. Навлизат големи международни дискаунтъри – търговците, които работят с нисък асортимент на максимално ниски цени. Иначе търговците активно използват момента за анализ на възможностите за реорганизиране на дейността и предоговаряне на условията.

„Сделките, които сключваме днес, са резултат от водените през 2008 г. преговори”, коментира Павлина Никова, мениджър "Търговски площи" и партньор във Фортън. ”Инцидентни и бързи сделки не могат да се сключват, тъй като предлагането е голямо, а наемателите са предпазливи. Това накара инвеститорите да отстъпят от позициите си, като позволят на търговците да определят правилата”, допълва Никова.

Анализ на пазара на офис площи Анализ на пазара на индустриални площи Каталог на моловете и проекти за молове в страната

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:23 | 09.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още