Индустриалните имоти в страната се очертават като абсолютен лидер на пазара на бизнес имоти в момента, като този сегмент на пазара е най-слабо засегнат от негативното влияние на кризата, сочат данните за първото тримесечие на консултантската компания Фортън Интернешънъл.
„Продължаваме да имаме запитвания от международни компании, които целят оптимизация на разходите чрез релокация”, коментира Александър Танев, мениджър „Логистични площи“ в компанията. „В сектора на складовите и логистични площи все още липсва сериозна конкуренция, което превръща новите проекти в изключително успешни на фона на общия спад в сектора на недвижимите имоти. Поради тази причина наемните нива на складове са отстъпили с не повече от 10% в рамките на първото тримесечие на годината, като най-мащабните проекти дори задържат нивата си, като предпочитат да предоставят на клиентите си допълнителни бонуси”, допълва той.
Потенциалът на индустриалните имоти се подкрепя от запитванията за обеми от над 6 хил. кв. метра, които дават възможност за сключване на значителни за размера на нашия пазар сделки.
Наемните нива на новите качествени площи в София се запазват в границите на 5-6 евро за кв. м. По-старите складове се отдават на нива от 1-2 евро/кв. м.
Доходността в индустриалните площи продължава да расте и достига нива от 13%, сочат данните на компанията. Въпреки това дори при тези високи нива на доходност инвеститорският интерес не е съществен, посочват консултантите.
Предлагането остава непроменено през първото тримесечие. Към края на 2008 г. общата наличност на съвременни складови и логистични площи в София се оценява на 350 хил. кв. м. Пловдив е вторият по големина логистичен център в страната с приблизително 226 хил. кв. м модерни площи.
След резкия спад на цените на земята през последното тримесечие на 2008 г. те продължават да падат, но много по-бавно – с около 5% за София. Най-голямото понижение отново се регистрира около околовръстния път, където цените на терените са паднали с около 12%. Цените около летището остават без изменение. Районите между магистралите Тракия и Хемус също отчитат значителни намаления. Парцелите там са поевтинели от 120-150 евро/кв.м на 70-80 евро/кв. м, сочат данните.
От компанията обясняват намаленията на цените с големия брой отменени проекти, което значително е свило търсенето на земя. Очаква се обаче тези намаления да окажат положителен ефект върху пазара на логистични имоти в дългосрочен план.