fallback

Над 900 хил. кв. м офиси се строят в София, заетостта и наемите обаче падат

Нивото на незаетост в столицата се покачва до 9,1%, а във Варна достига 17%

17:12 | 03.02.09 г.

Към момента 905 хил. кв. м офис площи са в процес на изграждане в столицата, съобщи на пресконференция днес Давид Давидов, директор "Офисни, търговски и индустриални площи" в консултантската компания Colliers International България. Новите площи ще дойдат основно от малко на брой, но големи проекти. Активните строителни работи са съсредоточени основно в периферните райони (83%), като значителна част от по-големите проекти в тези райони са разположени на бул. Цариградско шосе, в близост до летище София или по протежение на Околовръстното шосе.

През втората половина на 2008 г. общият инвентар на модерни офис площи в София е отбелязал ръст от 15%, сочат данни на компанията. Общите офис площи в столицата достигат 874 хил. кв. м (разпределени почти поравно между офиси клас А - 53% и клас Б - 47%), като над 70% от тях са разположени в периферните райони.

Регистрираното усвояване на офис площи през втората половина на 2008 г. достигна 63 хил. кв. м, прибавяйки нови 11 хил. кв. м в сравнение с първото шестмесечие на годината. Въпреки това за цялата година се наблюдава 38% спад, се посочва в годишния доклад на компанията.

Така като цяло нивата на незаетите офис площи в София са нараснали до 9,1%.

Повишеното предлагане и спадът в търсенето са сред основните фактори за намалението на наемните цени. В центъра на града офертните цени падат с 3%, а в широкия център – с 10%. Най-голям спад в наемните нива отбелязват периферните райони – с 13%.

Във Варна кризата оказва по-сериозен ефект, като вече има няколко анонса за отложени проекти, коментираха от компанията. „Варна е добър пример за предишния ентусиазъм за строителство на молове и офиси без задълбочен анализ на пазара и как този ентусиазъм замира сега“, коментира Атанас Гаров, изпълнителен директор на компанията.

През второто шестмесечие на 2008 г. офис площите във Варна са се увеличили с 36%, като достигат 144 хил. кв. м. Свободните площи на пазара в морската столица нарастват значително, достигайки 17% в сравнение с 6,1% през предишния период. Търсенето отбелязва спад, като общата площ на усвоените офиси достига 20 хил. кв.м.

Що се отнася до пазара на търговски площи, консултантите смятат, че пазарът е далеч от пренасищане, за каквото усилено се говори през последните 1-2 години. „До пренасищане не се стига с проекти на картинки“, коментира Гаров.

Към момента общите търговски площи в България достигат 170 хил. кв. м отдаваема площ, сочат данните от годишния доклад на компанията. Така на 1000 човека се падат средно по 22 кв. м шопинг мол пространство, което е под средните стойности за Европа.

Търговските площи в строеж с планирано завършване през 2009-2011 г. в цялата страна възлизат на 813 хил. кв. м.

Ако се вземе предвид количеството търговска площ на молове в строеж, пазарите в Русе и Варна имат основа за насищане на пазара. Очаква се обаче някои проекти значително да закъснеят или да не бъдат изобщо завършени, което ще предотврати свръхпредлагането, смятат консултантите.

По-слабо засегнат от кризата е сегментът на логистични и индустриални площи, като сред факторите за това е относително ниското предлагане и по-малкият брой проекти.

В София в края на 2008 г. общият обем на площите (включително спекулативни, за собствено ползване или специално за нуждите на конкретен наемател) достига 1,283 млн. кв.м. В столицата към момента се изграждат общо едва 95 хил. кв. м.

В Пловдив общият инвентар от индустриални площи възлиза на 789 хил. кв. м, като 112 хил. кв. м са в строеж. Във Варна обемът на съвременните индустриални площи надвишава 353 хил. кв.м, като към момента се строят 53 хил. кв. м, а в Бургас до края на 2008 г. модерните площи са се увеличили до общо 169 хил. кв. м. В строеж там са 11 500 кв. м.

През 2009 г. се очаква по-бавно развитие на пазара на индустриални площи в страната и спад в предлагането на обекти за собствени нужди. Има вероятност поради ограниченото финансиране строителството на нови проекти да бъде отложено. Основните двигатели на търсенето ще бъдат търговците на хранителни стоки и логистичните оператори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:58 | 31.08.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още