Още преди глобалното забавяне големите хотелски вериги обърнаха поглед към бутиковия сектор с цел да се възползват от потенциала за ръст на нишата, макар и да не е ясно колко от тях могат да успеят.
Приходите на хотелите намаляват рязко от миналия октомври, а акциите на хотелски групи в Европа поевтиняха с над 30% през 2008 г. заради очакванията на инвеститорите за натиск върху печалбите тази година.
Независимо от това, гигантите в сектора от InterContinental - най-голямата хотелска група в света, до Marriott и Starwood започнаха да отварят бутикови хотели в Европа, като се очаква и други да ги последват, пише Ройтерс.
От консултантската компания PricewaterhouseCoopers през декември прогнозираха, че търсенето на хотелски услуги в САЩ ще се свие с 2% тази година, което в комбинация с увеличаване на предлагането ще намали нивата на заетост до 58,6 на сто – най-ниската стойност от 1971 г.
На този фон бутиковите хотели – оригинални и обикновено луксозни заведения – предлагат на големите вериги шанс да подобрят един от ключовите измерители в сектора – приходи от налична стая (RevPAR), който от PwC прогнозираха да падне с 5,8% тази година след приблизително понижение от 0,8% миналата година.
Щатският пазар се счита за изложен на най-много рискове, докато в Европа Великобритания, Испания и Италия изглеждат по-уязвими от Франция и Германия.
Миналия месец базираната във Великобритания InterContinental Hotels Group отвори в Лондон първия си бутиков хотел извън САЩ с марката Indigo. С него хотелите от марката стават 22, като плановете са да достигнат 200 за четири до пет години.
Хотелиерите, които навлизат в бутиковата ниша, залагат на очакванията си туристите и пътуващите да търсят по-добра стойност, вместо да се насочат към обикновената скучна хотелска стая тип „бежова кутия“.
С навлизането на големите вериги в територията на по-малки независими компании обаче може да очаква ожесточена битка. Не е изненада, че по-малките оператори на бутикови хотели имат известно високомерно отношение. „Не мисля, че можеш да си бутиков, ако предлагаш 100 неща от каквото и да било“, коментират от един от тях.
Същевременно луксозният сегмент, в който по принцип попадат и бутиковите хотели, изглежда по-тежко засегнат от кризата– последните данни за ноември в САЩ сочат, че заетостта на хотелите е паднала с 10,6%, а цените – с 2,5%, докато пониженията при бутиковите хотели са съответно 12% и 12,7%, по данни на Smith Travel Research.
Паркинги и шоколади
Бутиковите хотели се появяват за първи път през 80-те години на миналия век в САЩ. Европа последва по-късно с например превърнат в хотел многоетажен паркинг в Париж и хотел на тема шоколад на южното крайбрежие на Англия, който предлага екстри като фонтан от шоколад и обучение как се правят белгийски трюфели.
Признаци, че бутиковият сегмент може да се окаже гъвкав в условията на криза дойдоха в началото на януари от британската група за бутикови хотели и имоти MWB Group, които съобщиха, че бизнесът във веригите й Malmaison и Hotel du Vin е останал стабилен през 2008 г. Двете вериги, които включват общо 26 хотела, са успели да задържат непроменени нивата на заетост и цените на стаите спрямо нивото от 2007 г. на 79% и 115 паунда, защото потребителите са били привлечени към необичайни локации като например преустроен в хотел затвор в Оксфорд.
С цени на стаите в лондонския Indigo, които започват от около 160 паунда за нощувка, InterContinental ще конкурира хотелите от четиризвездната категория, сред които и собствената му марка Crowne Plaza.
Marriott International Inc също навлиза в нишата на бутиковите хотели, като първият се очаква да отвори през 2010 г., а плановете са да надхвърлят 100. Проектите ще бъдат реализирани във Вашингтон, Чикаго, Лос Анджелис, Париж и Мадрид.
Собственикът на Sheraton - Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc, беше първият голям оператор на хотели, който стартира бутикова линия с луксозния хотел "W" в Ню Йорк преди 10 години – сега има 26 и планира да утрои броя на стаите им до 2011 г. с първия в Европа тази година в Барселона и два в Лондон през 2010.
Hilton Hotels, която беше придобита от частния фонд Blackstone през 2007 г., е наела двама мениджъри от бутиковите хотели на Starwood през 2008 г., което се тълкува като признак, че може би също обмисля навлизане в сектора. От Global Hyatt Corp пък отвориха няколко хотела с марката Andaz.