fallback

Наличността от търговски центрове в ЦИЕ ще нарасне с над 50% към 2010

Увеличеното предлагане и засилената конкуренция между търговските центрове ще създадат най-големи предизвикателства в България

13:23 | 04.12.08 г.

Наличността от търговски центрове в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се очаква да нарасне с над 50% към 2010 г., сочи ново проучване на консултантската компания CB Richard Ellis (CBRE).

По-голямата част от градовете в ЦИЕ вече добавиха значителни количества нови площи в търговски центрове през последните години, а обемът на планираните проекти и тези в развитие предполага, че тенденцията ще продължи. В резултат на това вероятно ще има търговски центрове в почти всеки град от ЦИЕ до края на 2010 г., като много от тях ще имат значително повече площи в сравнение с днес. Резултатите са част от проучване на компанията с фокус върху развиващите се пазари в Европа.

Експанзията на търговските центрове в ЦИЕ се движи от силния икономически ръст в региона през последните години, по-високите стандарти на живот и повишените потребителски разходи.

„ЦИЕ надали ще избегне нарастващия натиск от променящата се световна икономика, но това трябва да се разглежда в контекста на по-дългосрочни структурни промени, които влияят върху тези пазари. Икономическата несигурност в глобален мащаб е предизвикателство за развитието на ЦИЕ, но се очаква регионът да продължи да реализира по-силен реален икономически ръст в сравнение с 15-те стари държави членки на ЕС“, обяснява Джос Тромп, директор на отдела за проучване на ЦИЕ в компанията, цитиран от EuropeRE.

През следващите няколко години бързо ще нараства наличността на площи в търговски центрове на човек от населението в страните от ЦИЕ, в които към момента е по-малка, като България, Хърватска, Румъния и Словакия. Това означава, че до края на 2010 г. наличността на търговски центрове ще бъде по-равномерно разпределена в региона. Украйна и Сърбия ще продължат да имат значително по-малки наличности от другите държави в ЦИЕ.

Бързото увеличение на площите в търговски центрове в ЦИЕ има последствия за търговските вериги, предприемачите и инвеститорите и повдига въпроси за насищането на пазарите. Вече се наблюдава засилена конкуренция между търговските центрове и тя вероятно ще се засилва на много пазари, се посочва в проучването.

Пред най-големи предизвикателства се очаква да се изправи България, и в по-малка степен Румъния.

„Увеличаващата се конкуренция между търговските центрове с нарастването на предлагането означава, че играчите на пазара в региона ще трябва да проявяват повече селективност при избора на пазари и проекти в бъдеще“, добавя Тромп.

Предвид тези промени в ЦИЕ консултантите съветват търговските вериги, предприемачите и инвеститорите при навлизането си в региона да се фокусират върху няколко фактора, сред които: локация на търговския център; пълно разбиране на пазара на имоти и икономическите му двигатели; общото качество на търговския център и идентифициране на възможности на базата на променящите се потребителски профили в ЦИЕ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:30 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още