fallback

Брокери на недвижими имоти: Лъжа е, че се продават хотели за един лев

Според някои агенции обаче 80% от хотелите край Варна са обявени за продажба, като междувременно продължават да работят

13:01 | 25.11.08 г.

Няма хотели, които да се продават за един лев, нито в Слънчев бряг, нито в курортите около Варна, коментираха за Investor.bg представители на агенции за имоти в тези региони.

Специалистите в бизнеса с имоти отричат да е имало такова предлагане на хотели с аргумента, че чрез техните агенции не са били предлагани подобни оферти, а и те самите изобщо не са получавали информация за такова предлагане.

Обективни изводи за пазара на хотелски имоти обаче е трудно да се направят, тъй като продажбата на хотели рядко се осъществяват чрез агенции, единодушни са всички участници в проучването. Хотелите не са масов вид недвижим имот. Най-често каналите, които се използват за продажба на хотели, са лични контакти, семинари, изложения и събирания на работещите в определения бранш, казва Пламен Иванов от Варненската агенция за имоти Виолан. Според него продажбата на хотел за един лев там не може да се постигне, тъй като строителството в района на Варна не е толкова мащабно, както например това в Слънчев бряг, а и самият релеф, върху който е разположен курортният комплекс „Златни пясъци“, не дава възможност за презастрояване.

По наблюдения на агенция Киров 80% от хотелите в района на Варна са обявени за продажба, като в същото време продължават да работят. По-голямата част от тези хотели обаче не се предлагат чрез агенции, казват от агенцията, потвърждавайки мнението на останалите специалисти в сектора.

Що се отнася до търсенето в района, то е много слабо, почти нулево, смятат две от агенциите в града. Няма абсолютно никакъв интерес за покупка на хотели в по-отдалечените от града и от морето населени места, допълват от агенция Палад. Единствено в случай че локацията е по-интересна и хотелът се предлага на разумна цена, може да има търсене.

Малкото хотели, които се търсят, са от по-малък тип с до сто легла, като най-предпочитани са тези в близост до морето. Сред купувачите на хотели на българския пазар рядко има чуждестранните инвеститори, тъй като те предпочитат сами да ги построят, вместо да ги купуват.

Заради застоя на пазара на хотелиерите им се освобождава ресурс, който те използват за изграждане на инфраструктура около хотелите си, смятат от Orange Estates. Други мерки, към които прибягват хотелиерите, са пакетите all-inclusive, които излизат по-евтино за туристите, а хотелиерите натоварват капацитета си и изчистват разходите си. Почиващите туристи на частни начала са много малко, отбелязват от Виолан.

Ситуацията на пазара на хотелски имоти в Слънчев бряг е малко по-различна. Там през летния сезон е имало търсене на хотели, но 50% от търсенето както на хотели, така и на други недвижими имоти е било на база проучване на пазара, смятат от агенция Форос Слънчев бряг. Те определят търсенето като несериозно, защото е било съставено основно от нископлатежоспособни купувачи, които са искали да договорят покупка на „безумно ниски цени“. Потенциални купувачи в региона са основно руснаците и рускоговорящите, които търсят главно семейни хотели с цел да развиват собствен бизнес.

На въпроса за еднолевовите продажби от агенцията бяха категорични: „В целия регион няма такива хотели, които да се продават за 1 лев, както и няма апартаменти, които да се продават за 350 евро на кв. м,“ каза Миглена Русинова.

Коментирайки състоянието, в което се намира хотелиерската индустрия в региона, от агенцията споделиха, че през летния сезон запълвнето на хотелските стаи е било много особено. Това според тях може да се дължи на липсата на реклама и на високите цени на самолетните билети.

Ниската платежоспособност на туристите се наблюдава в целия регион: „Заведенията са реално празни, а хладилниците в хотелските стаи са пълни с храна от супермаркета“, казва Русинова.

Затрудненията при запълването на хотелите не е обвързано с качеството на услугата, защото ниска заетост се наблюдава по цялото Черноморие, а не може да се каже, че предлаганата услуга в Слънчев бряг, Златния пясъци, Несебър и другите курорти е с едно и също качество, казват от агенциите.

Далеч от курортната обстановка, в нетолкова подходящата за отдих столица, пазарът на хотелски имоти е доминиран от търсенето. В София има ниско предлагане и голямо търсене, особено за локациите с добри параметри, смятат от Orange Estates. Търсят се както нови, така и използвани хотели, като най-често купувачи са големи хотелиерски вериги, чиято цел е да ги преоборудват и пребрандират, за да ги направят част от веригата. Нивото на запълняемост на хотелите не е зависимо от конюнктурните условия в страната, тъй като заетостта при тези хотели се постига чрез разработени от самите вериги механизми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:37 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още