fallback

Комисионите на брокерите на имоти – за какво се плаща?

В САЩ брокерите взимат обикновено 6% от продажната цена, но е възможно с преговори да стигнат и до под 3%

09:45 | 12.09.08 г.

В САЩ брокерите на недвижими имоти обикновено печелят комисиона от 6% от продажната цена на жилището. Този процент обаче далеч не е задължителен – проучване на Consumer Reports включва резултатите от анкета, според която само 46% от продавачите са се опитали до договорят по-ниска комисиона с агента си, като 71% от тях са успели в преговорите.

Независимо какъв процент са дали – от 3% или по-малко до 6% или повече, над 80 на сто от продавачите са останали доволни от услугата, извършена от брокера.

„Продавачите, които са платили комисиона от 3% или по-малко са също толкова доволни от представянето на брокера си, както тези, които са дали 6% или повече, така че малко пазарене не вреди“, пише Consumer Reports.

И все пак, 3% или 6%, откъде идват тези пари и какво покриват? Комисионите за имоти обикновено се плащат директно от продавача, но в крайна сметка както продавачите, така и купувачите плащат комисиона като част от сделката. Обобщение на ползите, за които се плаща чрез комисиона, са изготвили от NuWireInvestor.

Време за огледи на имота: Огледът дава достъп до пазара както на купувачите, така и на продавача. Ако даден имот се показва три пъти седмично за период от шест месеца, това означава от 72 до 144 часа на имот време за огледи. Тук влизат уговаряне на час, среща, пристигане на място и самият оглед, без да са включени инструкции и подготовка на на купувача.

Обучаване на купувача: Под "обучаване" се разбира инструкции какво да се купи, как да се купи и финансова подготовка, необходима за купуване. Средният купувач се нуждае от данни и инструкции всяка седмица в продължение на 6 месеца, пише изданието. Това може и да излезе на над 50 часа комуникация с един купувач, като на по-бавни пазари е възможно и повече, ако купувачът трудно взема решение.

Събиране на данни: Общата дейност на хиляди брокери, които проучват и изготвят оферти, създава исторически данни, от които купувачи и продавачи могат да се възползват. Тази информация вече е широко достъпна в интернет, но основните източници остават базите данни на агенциите, които се поддържат и обновяват с всяка сделка, а това възлиза на стотици часове на ден в глобален мащаб.

Маркетинг: Цената за маркетиране на имотите посредством различни медии и канали – интернет, вестници, e-mail кампании, брошури, писма, флайъри и други.

Умения и тактики: Най-активните брокери на имоти имат достатъчно опит в преговорите, за да спечелят предимство във всяка дискусия с купувач или продавач. Подобен опит са развива след години работа с различни сделки и клиенти.

Част от инвеститорите предпочитат да прескочат услугите на агенциите за имоти и да не дават комисиони. Около един на всеки петима продавачи, които са имали жилище на пазара в Щатите в периода между 2004 г. и 2007 г., не са ангажирали брокери на имоти, според Consumer Reports. Повечето от тези продавачи са предпочели да продадат жилището си самостоятелно, докато около 1% от продавачите са ползвали уебсайт като Craigslist.

Продажбите директно от собственика винаги са формирали по-малко от 20% от общия обем продажби на жилища, по данни на New York Times. По време на криза на пазара като сегашната има тенденция този дял да се свива и по-често да се прибягва до услугите на брокери.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:53 | 05.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още