fallback

България последна по привлекателност за инвестиции в търговски площи в ЦИЕ

Пловдив и София са съответно на 9-то и 10-то място по привлекателност от 15 града

11:29 | 10.09.08 г.

България е най-непривлекателна за инвестиции в търговски площи сред страните в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), сочи индекс на компанията за пазарни проучвания PMR, който я класира на осмо последно място.

Слабите макроикономически условия в страната успяват да засенчат някои фактори, които са привлекателни за нови участници на местния пазар. Сред тези фактори са ниската пазарна концентрация и малкият брой известни международни вериги, както и демографската конюнктура – 70% от населението са градски жители, половината от които живеят в градове с над 100 хил. жители. Десетте водещи търговски вериги в България контролират 17% от пазара за 2007 г., което e на предпоследно място в сравнение със Словакия и Чехия – на първо и второ.

По отношение на най-атрактивните градове, Пловдив е с преднина пред София, класирани съответно на 9-то и 11-то място в списък от 15 града. Начело в ЦИЕ са Одеса, Букурещ и Донецк.

Румъния е оценена доста по-различно от България. Тя е класирана на четвърто място, между Полша и Унгария и копира много от характеристиките на Полша – население, брой на чуждестранните търговски вериги, а също и на Унгария – висока пазарна концентрация и по-слаби макроикономически условия.

Най-атрактивни страни, според класацията, са Русия и Украйна. Най-високо класираната страна-членка на ЕС е Полша – на трето място.

Най-голямото предимство на Украйна и Русия пред другите страни в региона е изобилието на големи градове, които предлагат площи, достатъчни дори за най-големите хипермаркети. В Русия има 160 града с повече от 100 хил. жители, като 12 от тях имат население от над 1 млн. души. В Москва и Санкт Петербург жителите са съответно 10 млн. и 4,5 млн.

Украйна, която е доста по-слабо населена в сравнение с Русия, има 5 града с едномилионно население, а в столицата жителите са 2,6 млн. Във всички от останалите анализирани страни само населението в столиците прехвърля един милион, с изключение на Словакия (7-мо място), чиято столица Братислава има само 450 хил. жители.

Потребителите в Русия са не само многобройни, но и замогващи се. Средният брутен вътрешен продукт (БВП) на глава от населението, изчислен спрямо покупателната способност в Русия, се оценява на около 50% от средния БВП в ЕС. Това е само няколко процентни пункта под нивото в Полша.

Украйна не е толкова просперираща колкото Русия, но може да предложи почти празна ниша за местни и чуждестранни търговски вериги. Модерните магазини в Украйна са рядко срещани, се казва в изследването.

В Русия в градове като Москва и Санкт Петербург има много модерни вериги. Това не се отнася обаче за провинциалните градове, където ситуацията е подобна на тази в Украйна. Това означава, че по-слабата конкуренция ще е улеснение за нови играчи на пазара.

Страните от Централна Европа като Унгария, Чехия (6-то място) и Словакия са по-малки в сравнение с Русия и Украйна, но са по-богати. Въпреки това търговските вериги в тези страни реализират значителен обем продажби от началото на 90-те. Десетте най-големи търговски вериги в Унгария контролират 71% от пазара, в Чехия - 75,3%, а в Словакия - 78%.

Тези страни, с малобройно население и засилена конкуренция, са по-малко атрактивни за нови играчи. Това не е характерно обаче за Полша, което се дължи до голяма степен на по-високата потребителска база и по-малката пазарна концентрация. Десетте водещи вериги в страната контролират само 26,7% от пазара. Това повишава атрактивността на полския пазар за големи играчи, които бързо могат да увеличат пазарния си дял с придобиване на по-малки компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:08 | 19.08.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още