fallback

Цените на ваканционните имоти по южното Черноморие с ръст от 18%

Оттеглянето на част от купувачите се дължи на увеличаването на лихвените нива и на цялостната конюнктура на световния пазар в момента, смятат експерти

17:51 | 04.09.07 г.
Автор - снимка
Създател

Цените на ваканционните имоти по южното Черноморие са отчели повишение средно от 18% през изминалата година, сочи анализ на строително-инвестиционната компания Green Life Property Development, която има проекти в района на Созопол.
Тенденцията на поскъпване е валидна за имотите с добра локация и концепция – това са комплекси, разположени близо до морската ивица и с изградени прилежащи съоръжения и екстри, уточняват от компанията.
Доброто планиране на помещенията и броят на допълнителните услуги в комплекса се оказват ключови за продажбите като цяло. През летния сезон собствениците на такъв тип имоти са реализирали доходност от наем в рамките на 5 до 7%, което съвпада с техните очаквания и разочарование по това направление не се забелязва.
“Към момента в Созопол се изграждат не повече от 20 ваканционни комплекса, като само четири от тях могат да се нарекат големи, което като общ обем е по-малко от нуждите на пазара”, коментира Николай Пехливанов, изпълнителен директор на Green Life. “Въпреки това непродадени от месеци са десетки апартаменти, което се дължи на тяхната неуспешна концепция, а не на липсата на купувачи за българското Черноморие по принцип”, допълва той.
Според него разминаването между вижданията на инвеститорите и клиентите се дължи на голямата динамика в профила на самите купувачи.
Само преди година 80% от сделките за продажба са сключвани с англоговорящи, а 20% - с други клиенти. Днес статистиката сочи обратното – едва 20% от сделките по Черноморието са реализирани от британци. Освен руснаците (предимно граждани на Москва), активни играчи вече са и купувачи от Прибалтийските републики, Румъния, Беларус и Казахстан.
Новите купувачи идват с нови критерии и изисквания, което означава, че не всички инвеститори успяват да реагират навреме и започват да губят позиции, смятат от компанията.
Докато британските купувачи се насочват главно към по-евтините имоти, то руснаците търсят такива с повече екстри. Най-търсените от тях апартаменти са просторни, с широки всекидневни и отделни спални. Те изискват максимален брой допълнителни съоръжения и държат на близостта на морето. Тъй като имат сравнително висок статус в собствените си страни, новите групи купувачи са изключително взискателни към имота, който получават, още повече след като обикновено не се пазарят за неговата цена. Тяхното поведение изглежда като верижна реакция и е трудно да се правят прогнози колко дълго тази активност ще продължи във времето, коментират от Green Life.
След този сезон вече може да се определи и профилът на наемателите на ваканционни комплекси – освен представителите на западните държави, за които продуктът е отдавна познат, все по-често апартаменти се наемат от българи, чехи и поляци. Цените в по-голяма част от случаите са значително по-високи от тези в хотелите от същата категория, но предимство са обширните самостоятелни помещения.
По-слабо активни през изминалите месеци са били продажбите в зимните курорти. „Очаквам търговията да стартира активно отново през октомври на цени с 10% по-високи от тези през изминалия сезон”, казва Пехливанов. Според неговите наблюдения над 50% от сделките в ски комплексите се сключват по интернет без оглед на място. Над 40% се купуват с изцяло инвестиционна цел, а останалите със смесено предназначение. Доходността и там независимо от факта, че изминалата зима беше топла, се очаква да се движи около 7%.
Най-големите проблеми, с които се сблъскват инвеститорите на ваканционни комплекси са същите, които влияят негативно и на туризма в България – липса на инфраструктура и добро обслужване, което се дължи на дефицита на квалифициран персонал. Това прави страната евтина дестинация и определя нейния статут на картата на туристически услуги.
Очакванията на експертите са проблемите да се решат с времето и с появата на поне един наистина голям инвеститор във всеки район, който да реализира ключови проекти и да има интерес да популяризира дестинацията и да се погрижи за поддържането на района като цяло. В същото време се очаква драстично да намалява броят на случайните, малки инвеститори, които нямат възможност да изграждат прилежащи съоръжения и инфраструктура, не могат да планират правилно и не са в състояние да направят успешен маркетинг.
На фона на значително ниските цени и даденостите на българската природа, тези проблеми са решими и не плашат купувачите, смята Пехливанов. Единствената причина за оттеглянето на част от тях през последните месеци се крие в увеличаването на лихвените нива по ипотечните кредити в международен мащаб, както и на цялостната конюнктура на световния пазар в момента.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:48 | 09.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още