fallback

Молове ще се строят поне още три години

Сред тях ще има както успешни, така и неуспешни, което зависи от множество фактори, смятат от Colliers

13:08 | 24.07.07 г.
Автор - снимка
Създател

Бурното развитие на всички сегменти на пазара на имоти ще продължи и през следващите няколко години. Това коментираха от международната консултантска компания Colliers по време на семинар в Боровец, посветен на пазара на имоти.
Наред с това в сектора ще настъпят някои качествени промени. Търговските центрове от типа “мол” ще продължават да излизат на пазара и през следващите три години, като ще има както успешни, така и неуспешни, смятат от компанията.
Има редица фактори, които са съществени за успеха на един такъв търговски център като начинът на структуриране, локация и човекопоток, разположение и микс на търговските обекти и др.
Понастоящем в София има четири съществуващи мола и още 10, които са на различен етап от своята реализация. Във Варна пък се оформят шест такива проекта, разположени средно на 2 км един от друг. Много е важно какво предлага на потребителите всеки един от тях, за да може да функционират успешно всички заедно.
“Това е срещан феномен и в чужбина”, коментира  Иван Велков, генерален мениджър на Colliers България. “Два мола, разположени на 500 м един от друг, различно структурирани, функционират с много различна успеваемост.”
Освен това някои предприемачи и инвеститори, водени от маркетингови съображения, обявяват площта на мола си според различни критерии. В случая най-важният показател е чистата отдаваема площ (net leasable area), докато някои обявяват например разгънатата застроена площ (РЗП), която е значително по-голяма.
Освен на сегмента на търговски площи промени ще има и на офис сегмента. През следващите години ще се появят и първите истински офиси клас “А”, каквито в момента в България все още няма, смятат от компанията.
По мнението на представители на екипа досега за голяма част от предприемачите единствената предпоставка за стартиране на строеж е било наличието на подходящ терен. Тогава те просто започват строителство, без да инвестират време в предварително проучване. Докато професионалните предприемачи влагат много повече време и усилия, преди да започнат да строят – по отношение на това каква е целевата група, каква концепция да предприемат за проекта и т.н.
“Обикновено инвеститорите гледат на един терен като строители – в квадратни метри”, коментират от Colliers. “Това значи, че те пресмятат максималната площ, която може да се застрои върху него и след като видят нашия анализ, остават учудени, защото ние често предлагаме друг подход – например да се застрои по-малка част от терена, но да се включат допълнителни съоръжения и удобства, които придават добавена стойност на комплекса, като по този начин инвеститорът всъщност печели повече”.
Във връзка с факторите, които карат един международен инвеститор да избере дадена държава за инвестиция пред друга, от Colliers коментираха, че наред с главните икономически и геополитически съображения едно инвестиционно решение често е повлияно и от чисто човешки и частни фактори.
Често крайните инвестиционни решения зависят от конкретен човек в организацията, който наред с професионалните съображения взима предвид и частни такива като например дали има контакти в дадената страна, дали до конкретния град или държава има удобен транспорт и др.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:28 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още