fallback

Пазаруването в магазини се връща на мода в Европа

Търговците на дребно отчитат повече онлайн продажби в районите близо до физически магазини

19:37 | 28.10.24 г.

Ръстът на онлайн пазаруването доведе до затваарянето на магазини и постави под съмнение бъдещето на моловете и на търговските улици, но в Европа има признаци, че магазините отново са на мода и са важни за стимулирането на онлайн продажбите, пише Ройтерс.

Европейските търговци на дребно инвестират във физически магазини, за да стимулират както онлайн и така и офлайн продажбите на фона на нарастваща конкуренция от гиганти в електронната търговия като групата за бърза мода Shein.

Те също така искат да се възползват от възобновения апетит на хората към посещаване на физически магазини след края на блокадите заради Covid-19, който направи следобедното пазаруване в събота отново модерно.

„Посещавам магазини, защото искам да видя нещата на живо, да ги пробвам и да ги получа веднага“, казва 28-годишната Франческа Марини, докато разглежда стоки в мол в Рим. Тя допълва, че чакането, свързано с онлайн пазаруването, разваля преживяването.

Общият брой на магазините в Европа леко намалява до 4,90 млн. през 2023 г. спрямо 4,92 млн. година по-рано, сочат данни на компанията за пазарни анализи Euromonitor. Но пространствата за продажби, измерени в квадратни метри, са се увеличили с почти 1% и се очаква да нараснат с 2,7% през 2028 г. спрямо 2022 г., сочат данните.

Търговците на дребно разбират, че е трудно да задържат клиентите без пряк контакт с тях, казва Тома Жокел, портфолио мениджър в Union Investment, която притежава акции в LVMH и Adidas.

„Това се постига по-лесно, ако имате физически магазини вместо само електронна търговия“, допълва той. „При електронната търговия можете да видите само снимки, но не усещате, не помирисвате, не разговаряте с някого, затова е много по-трудно да бъдете оптимисти и да гледате въодушевено на бранда“, отбелязва Жокел.

Пробвайте го, преди да го купите

След пандемията търговците на спортни стоки отчитат засилено търсене на продукти като обувки за тичане и спортна екипировка, тъй като хората се възползват от възможността да прекарват време навън.

„Вижте успеха на Adidas и North Face. Мисля, че определено има тенденция към повече дейности навън, отчасти по време на пандемията. Струва ми се, че хората разбраха, че имат нужда да излизат, за да правят разни неща, част от това поведение се запази", коментира анализаторът от Deutsche Bank Адам Кошран.

Френската компания за спортни стоки Decathlon добави 80 магазина към мрежата си тази година, съобщи глобалният директор за клиентите Селин дел Женес. Така общият брой на магазините ѝ в цял свят е достигнал 1700.

Италианската компания за търговия със спортни стоки Cisalfa, която продава продукти като бутонки на Nike и тениски за тичане на Under Armour, има около 160 магазина в Италия и планира да отвори или преустрои още около десет на родния си пазар тази година.

Компанията предприе експанзия в Германия, където има 75 магазина, с неотдавнашното придобиване на SportScheck, като добави 25 магазина към германския си портфейл.

Многоканални купувачи

Наличието на физически магазин може да увеличи онлайн продажбите с между 10% и 20% в рамките на 20-минутно пътуване с кола до магазина, тъй като клиентите разчитат на повече от един канал, сочат данни, цитирани от Кошран.

„Има ясни данни, че отварянето на магазин увеличава онлайн продажбите в близост до магазина. И обратното, ако затворите магазин, има данни, че не възстановявате напълно тези продажби онлайн или като ги прехвърлите към друг магазин“, допълва той.

Главният търговски директор на компанията за търговия със стоки за планински спортове Oberalp Щефан Рейнер казва, че „колкото повече магазини има в района, толкова по-голям е интересът към онлайн бранда“.

За да привлече клиенти, Decathlon има центрове за ремонт или отдаване под наем на екипировка и зони, където клиентите могат да практикуват спортове.

„Магазините предлагат нови характеристики като изложбени зали и откривателски станции за интегриране на физически и цифрови елементи, което улеснява проучването, анализа и сравнението на продуктите“, казва Селин Дел Женес.

В търговски център в Рим Decathlon е поставила две маси за тенис на маса близо до входа на магазина, където хората могат да играят безплатно.

„Идеята е чудесна, можем да се забавляваме на място, където обикновено идваме само да купуваме“, казва един от младите играчи, докато летят тенис топчета, а приятелите му се карат дали ударът е вътре или вън.

Испанската компания за търговия на дребно Inditex, която е собственик на марката Zara, предлага групови пробни, където приятели могат да пробват дрехи. Те имат също сензорни екрани, които позволяват на клиентите да искат различни размери или стилове.

В Германия компанията за електронна търговия Zalando вече има 15 физически магазана в страната, а друг е на етап строеж във Фрайбург. Подобно на други търговци на дребно Zalando, която продава всичко – от бански костюми до рокли на Hugo Boss, се бори с нарасналата конкуренция от Shein.

Базираният в Сингапур онлайн търговец на дребно възприе стратегия за временни магазини, като отваря обекти в европейски и британски градове, които затваря след няколко дни.

Експерти в индустрията казват, че купувачите предпочитат човешкия досег и удобството, както и незабавното купуване от магазин.

„Потребителите избират да се върнат в магазините, тъй като преоткриват развлекателния аспект на пазаруването“, отбелязват анализатори на RBC. Те също така харесват удобството на онлайн покупката и получаването на стоката във физически магазин, тъй като хората се връщат в офисите и не са толкова сигурни дали ще си бъдат у дома за доставката, допълват те.

„Някои хора просто искат да си купят тениска и да отидат на купон или на училище. Ако трябва да чакате две седмици, това е твърде дълъг срок“, отбелязва Жокел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:37 | 28.10.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още