fallback

Могат ли технологиите в областта на недвижимите имоти да правят справки за минути

Интернет платформите на държавни и общински администрации в България като цяло затрудняват потребителите, съобщи адвокат Радослав Данков

13:07 | 29.07.24 г.

Пакетът „Документ за сделка“ включва скица и данъчна оценка, които са задължителни при изповядване на сделка. Към друг пакет за ипотека са прибавени документи за удостоверяване на семейно положение и тежести. Тава са част от електронните услуги на онлайн платформата „Мирител“, която използва технологиите в областта на недвижимите имоти, съобщи в предаването „ИмоТиТе“ на Bloomberg TV Bulgaria адвокат Радослав Данков, основател на компанията.

„Електронните справки най-често са от кадастъра и електронния регистър, докато документите, които са най-атрактивни са от общините, държавни органи и институции като Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт и Агенцията по геодезия, картография и кадастър“, уточни адвокатът и посочи, че обикновено документите са от различни институции и изваждането им отнема много време.

Радослав Данков обясни, че продавачите на имоти са най-активни ползватели на услугите на платформата, защото те имат задължението да представят документите при сделка. „Нерядко се случва брокерите на имоти и кредитните посредници да правят заявки при нас от името на своите клиенти. А понякога купувачите поемат инициативата за част от документите“, поясни той.

Според адвоката интернет платформите на държавни и общински администрации в България като цяло затрудняват потребителите – те са направени по различен начин, с несходни изисквания и заявките се правят коренно различно. За да се справи с тях, обикновеният българин е необходимо да притежава определено ниво на компютърна и юридическа грамотност.

„Потребителско изживяване е било много далеч при разработването на тези системи", отбеляза  Данков.

По думите на адвоката най-често потребителите се затрудняват от услуги, които се предоставят от общините по местонахождението на имота или по регистрация на физическото лице. Пример за това е удостоверението за наследници, което може да бъде издадено само от общината или района, където е бил последният постоянен адрес на починалото лице. Това означава, че ако потребителят е в София и трябва да отиде до Силистра за издаване на удостоверението, това би довело до разходи и загуба на време.

Радослав Данков коментира, че дори лицето да реши да се възползва от възможностите на електронното правителство, практиката показва, че ако не се следи поръчката – по телефон, мейл или чрез Системата за сигурно електронно връчване – това може да доведе до неизпълнение на тази услуга и до най-различни проблеми. „Тогава се налага някой да контактува със съответното длъжностно лице, което изпълнява услугата. А това изобщо не е лесна задача, тъй като за огромна част от администрацията в България вдигането на телефон и извършването на проверка за изпълнението на административна процедура е сред последните приоритети“, смята адвокатът.

Неотдавна дружеството „Мирител“, което развива едноименната платформа, стана победител в категория Proptech на Real Estate Awards – годишните награди на сайта Imoti.net.

Какви казуси възникват при работа с държавни и общински регистри? Как се защитават личните данни на клиентите? Какви нови технически решения ще автоматизират работата на платформата, които ще улеснят обработката на повече заявки и ще намалят цените на услугите?

Целия разговор гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости в предаването "ИмоТиТе" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:08 | 29.07.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още