fallback

Португалският град, който смята Airbnb за източник на промяна към добро

Платформата за краткосрочни наеми може да помогне на Порто да се регенерира, счита кметът на града

07:48 | 19.06.24 г. 1

Хората в много градове в света обвиняват Airbnb, че повишава наемите и допринася за недостига на жилища, тъй като туристите заемат домове, използвани някога от местните жители. Кметът Руй Морейра на втория по големина град в Португалия - Порто, обаче вижда как растящият пазар на краткосрочни наеми може да стимулира градската регенерация, пише Bloomberg.

В квартали, които вече са под натиск, градът забранява създаването на нови жилища за краткосрочно отдаване под наем, ако жилището не е изоставено. Но има квартали, в които този тип имоти могат да растат, казва 67-годишният Морейра в интервю в офиса му в кметството на града. Туризмът помага за регенерирането на градовете, допълва той.

„Ясно е, че има някои зони, в които не може да бъдат разрешени още жилища за краткосрочен наем и съществуват други зони, в които може, това да е добре“, отбелязва Морейра. „Когато мислим за Порто например, в „Кампаня“, квартал, който искаме да реновираме, знаем, че краткосрочните наеми имат много интересно въздействие, тъй като те ускоряват реновацията. И е по-добре да имаш жилище за краткосрочен наем в къща, която е ремонтирана, отколкото да имаш руина на това място“, допълва той.

Португалия набра от туризъм повече пари от всякога миналата година с приходи от 25 млрд. евро. Това е ръст спрямо 21 млрд. евро през предишната 2022 година, съобщава правителството. Порто, който има население от 232 хил. души, отчете ръст с 22% на нощувките до 5,9 млн. през 2023 г.

Посещенията на туристи в Порто се увеличават. Графика: Bloomberg LP

Морейра казва, че някои райони на града му вече са „наситени“ с туристи и твърде много търговци на дребно продават евтини сувенири за тях вместо местни продукти. „Днес имаме магазини в градовете ни, които продават сувенири, произведени в Китай, те нямат нищо общо с нашето занаятчийство“, допълва той.

Порто е възприел стратегията на „териториалното разпръсване“, предлагайки на туристите възможността да опознаят различни райони на града, които не са по-традиционните атракции, казва кметът. „Трябва да постигнем това с „моркова“, а не с „тоягата“, допълва той.

Порто иска да управлява туризма така, че той да създава устойчиви повторни посетители, отколкото туристи, които идват веднъж в града и повече не се връщат.

Излизайки от офиса на Морейра в сградата на кметството – гранитен дворец от 50-те години на миналия век, който се намира на булевард в центъра на града, и след като повървят пет минути, туристите могат да спокойно да се насладят на възстановения пазар в града, където сега се намират няколко ресторанта освен историческите сергии с местни пресни продукти.

„Идващият отново турист е най-добрият турист, който можем да имаме. И тъкмо там трябва да насочим вниманието си“, казва Морейра.

Освен туристи Порто привлича и нови чуждестранни жители.

„Имаме повече французи, които живеят в града, повече американци живеят тук. Има семейства с млади хора, които се установяват в Порто, и това оказва много значително въздействие“, споделя Морейра.

Той допълва, че през последните десет години броят на работните места в IT сектора в Порто е нараснал четири пъти, а заетостта само ще се увеличава с планираните инвестиции на фирми, сред които банката Natixis и автомобилният производител Volkswagen.

„Никога не сме се стремели да привлечем златни визи. Не сме толкова изразен град на пенсионерите. По-скоро сме град на млади номади, които идват тук, за да работят в тези компании“, казва Морейра.

Търсенето на жилища от тези нови чуждестранни жители „нажежава“ цените на имотите, отбелязва той. Цените на жилищата в Португалия продължиха да растат през 2022 и 2023 г. в контраст с очакванията, че растящите лихви ще подкопаят търсенето на имоти. През последните пет години цените на жилищата на квадратен метър в Порто са се увеличили с 32%, сочат данни на имотния портал Idealista.

„Това, което ние смятаме за скъпо, е евтино за тях“, коментира кметът на града. Ремонтиран апартамент с площ от 258 кв. м на улица „Санта Катарина“ в центъра на Порто се предлага на цена от 480 хил. евро на сайта Idealista. На същия сайт апартаменти с площ от около 200 кв. м в западната част на града близо до брега на Атлантическия океан са обявени на цена от около 1 млн. евро.

Порто инвестира около 76 млн. евро в жилища през 2022-2026 г. с политики, които включват не само изграждането на нови жилища, а и преотдаването на съществуващи частни домове.

Кметството видя добра възможност по време на блокадата заради пандемията през 2020 г., когато дребни инвеститори в имоти за краткосрочен наем установиха, че търсенето е изчезнало. Порто плаща наем на някои собственици и след това преотдава апартаментите им на по-ниски, достъпни цени.

„Тази форма на субсидирани наеми е много по-евтина от построяването на жилище. Тя има друго голямо предимство и то е, че не изместваме хора. Това е стратегия срещу промяната на характера на кварталите.

Около 300 жилища сега са включени в програмата за достъпни наеми на Порто, някои от които са собственост на кметството и не всички са преотдадени. Морейра очаква програмата да бъде разширена с развиването на проекти, които включват стотици нови домове.

„Няма магическо решение на проблема с жилищата. Идеята, че е работа само на държавата да строи жилища, няма да го разреши. Трябва да намерим справедливи мерки и различни лекарства“, отбелязва кметът на града.

Airbnb съобщава в имейл, че откакто е започнала дейност в Португалия, е работила с местните власти за засилване на устойчивото пътуване, включително си партнира с кметството на града, за да насърчава програмата Trust Porto Seal и си сътрудничи с властите в Порто и Лисабон, за да събира туристически такси и да пренасочва приходите към местни нужди.

Компанията „разбира предизвикателствата, породени от жилищния пазар и туризма в Португалия, и иска да бъде част от решението“, се казва в съобщението. „Смятаме, че новите правила за краткосрочни наеми в ЕС предлагат по-ясен и пропорционален път напред, който може да отключи ползи от приемането на семейства и да даде на правителствата информацията, от която се нуждаят, за да ограничат спекулантите и свръхтуризма“, се казва още в съобщението.

Туристически лодки, рекламиращи марки местно вино, минават по река Дуеро в Порто. Фотограф: Шон Галъп/Getty Images

Кметството на Порто съобщи в имейл, че цели да засили партньорството си с двете най-големи платформи за резервации Airbnb и Booking.com.

Освен предизвикателството с предлагането на достъпни жилища, подобно на други големи градове Порто е изправен през последиците от климатичните промени. Северният португалски град се намира на брега на река Дуеро на атлантическото крайбрежие.

„Особено сме притеснени от моменти на проливни дъждове и такъв вид бедствия. Днес вали по-малко дни в годината, но когато се случва, вали много. Провеждаме политика на ниво градини и паркове в града, чрез която ги променяме, така че да ги превърнем в басейни за съхранение, към които насочваме водата. Наводняването на парка има две последствия – то не наводнява домовете на хората наблизо и пълни водоемите.

Властите се опитват също да ограничат въглеродните емисии и освен насърчаването на използването на градския транспорт за облекчаване на задръстванията Порто насърчава и повече каране на колело и ходене. Градът разширява тротоарите и свързва по-ниските и по-високите части на града с ескалатори например. „В градовете движението пеша е много по-важно от колелата“, казва кметът.

Морейра, който е роден в Порто и преди това е работил в корабния и други бизнеси, е трети и последен мандат кмет на града и казва, че той е в „добро“ икономическо здраве. Когато дошъл на власт през 2013 г., имал бюджет от 190 млн. евро и дълг от 100 млн. евро. Той казва, че намалил всички данъци и сега градът има бюджет от 485 млн. евро и няма дълг.

Порто е по-малък от Лисабон и е в ожесточен спор с португалската столица в спортове като футбола и в други области. Морейра изтъква, че икономиката на града е „по-отворена“ от тази на Лисабон.

„На първо място, ние нямаме всичко, свързано с държавата и обществените поръчки на държавата. Порто има по-отворена икономика, която се основава много повече на търговия със стоки и услуги. Така че ние сме два града с напълно различни икономически структури“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:48 | 19.06.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още