Железопътни линии, ръждясали пилони, порутени жълти сгради и отровена земя напомнят за времето на Будапеща като част от стария Източен блок. Но районът нагоре по пътя от един от най-емблематичните площади в унгарската столица и термалните бани се превръщат също в най-новото бойно поле за конкуриращи се визии за бъдещето, пише Bloomberg.
Правителството на премиера Виктор Орбан планира да превърне земята в квартал в дубайски стил на стойност 5,8 млрд. евро и подписа споразумение с Обединените арабски емирства през март. Унгарският парламент одобри проекта и преместването на местни жители в района вече започна.
Но проектът предизвика критики от Градския съвет в Будапеща, който иска да изгради достъпни жилища и твърди, че вместо това високите жилищни сгради ще развалят небосвода в града. Проблемът е, че градската власт не може да направи много, за да спре проекта, нито има средствата за алтернатива.
Спорът е поредният в продължаващите политически търкания между националистическото ръководство в Унгария и нейната столица. Битката все повече заприличва на тази между Давид и Голиат в момент, когато администрацията на Орбан подкрепя проекти от трансформирането на квартала на замъка в правителствен квартал до обновяването на най-големия парк в Будапеща.
„Нямаме правни инструменти да налагаме вето на строителството, имаме само политически инструменти“, коментира Золтан Еро, главен архитект на Будапеща, посочвайки железопътните линии, обрасли с трева. „Регулациите са направени така, че местната власт да е с вързани ръце в това отношение“, допълва той.
Будапеща е бастион на опозицията в страната, доминирана от партия "Фидес" на Орбан. Най-дългогодишният ръководител в ЕС е критикуван от блока за шуробадженащина и корупция и Брюксел все още замразява средства на стойност 20 млрд. евро за Унгария заради притеснения за върховенството на закона.
Но зараждащата се битка за бъдещето на унгарската столица се наблюдава в градове от цял свят, където ръководителите на общините искат да постигнат баланс между опазването на историческите гледки и желанията на съвренните предприемачи, при което често се стига до политически спорове с централните правителства. Сходни дебати се водят и в други градове – от Лондон до Истанбул и от Ню Йорк до Сидни.
Правителството твърди, че иска да бъде катализатор на развитието на Будапеща и обвинява Градския съвет, че няма визия и амбиции. То си партнира с базираната в ОАЕ компания Eagle Hills Properties за разработването на терен, който е собственост на държавната железопътна компания в квартал „Ракосрендезо“.
Неговият размер, локация и единична собственост го правят уникален, казва министърът на строителството Янош Лазар. Планът е да се изгради нова инфраструктура, както и жилищни имоти.
„Ракосрендезо" е може би най-ценният имот в Европа", казва Лазар пред информационния портал Portfolio тази седмица. „Смятам за трагикомично, че тези, които крещяха най-оглушително срещу това, са същите тези, които не направиха нищо с това предизвикателство през последните години или десетилетия“, допълни той.
Предложението предвижда нова гара, евентуално с експресна връзка до летището на Будапеща, удължаване на метрото и нови пешеходни и велоалеи, съгласно споразумението между Унгария и ОАЕ, публикувано официално този месец.
Кварталът ще запази също зелени площи, казва Рего Лански, главен архитект на правителството. Градският съвет трябва да спре да плаши хората, като разпространява снимки на жилищни кули, изникващи зад Площада на героите, допълни той.
Квартал „Ракосрендезо“ е съседен на градския парк Варошлигет с термалните бани „Сечени“, където туристите се смесват с възрастни мъже, които играят шах в басейните.
Преди четири години кметът на Будапеща Гергей Карачони се бореше да спре програмата на правителството, която целяла само да подобри козметично порутен парк, като се позова на притеснения за опазването на зеленината. Той не можа да спре проекта, който вече беше започнал.
Днес градският парк има оформени морави, детска площадка с площ от 13 хил. кв. м и модерни музеи, включително Къщата на музиката, футуристична структура, дело на японския архитект Соу Фуджимото.
Колкото до планирания мини-Дубай, Карачони, който ще се бори за втори мандат на местните избори следващия месец, смята, че в района живеят 10 хил. семейства в град, който се бори с недостиг на жилища и рязък ръст на наемите.
Планът на града включва парк с езеро, захранван от поток, който минава през запустелия район. Планът включва разработване на съществуващите пешеходни и велоалеи и жп система, която позволява устойчив транспорт.
Притеснението за небосвода на града отчасти идва от прецедент в Белград. Eagle Hills промени запустелия бряг по река Сава в сръбската столица, където изникнаха модерни жилищни сгради, офиси и търговски площи, допълнени с училища, детски градини и кафенета.
Проектът, подкрепен от президента Александър Вучич, предизвика противоречия заради сделки със строителните предприемачи и недостатъчните обществени обсъждания. В центъра на проекта е 168-метрова кула, която критиците определят като гигантска обърната бутилка, забита в калта на речния бряг.
Това е точно преустройството, което кметът на Будапеща иска да избегне. Той вече успя да блокира поне един гигантски проект – плана на Орбан да изгради огромен кампус за китайски държавен университет в южната част на столицата. Проектът засега е замразен, след като премиерът не изпълни обещанията си да проведе референдум за предложението.
„Бях в Белград и видях техния мини-Дубай. Дори не мога да си представя по-голяма катастрофа в урбанизма“, казва Карачони.
В унгарската столица проектът все още е в началото. Малко са артистичните визии на проекта на ОАЕ и правителството все още работи по подробностите.
Въпросът е дали инвеститорите ще се откажат от споровете с местните жители и общината в Будапеща. Те ще продължат да спорят, дори само за да предизвикат правителството относно жизнеността на плановете.
„Трябва да има общ устройствен план и дългосрочни перспективи за възвръщаемост и поддръжка. В противен случай е много шум за нищо“, казва Золтан Еро, главният архитект на града.