Много високо търсене на жилищни имоти, свито предлагане и високи цени – при тази тенденция сделките са по-малко. Сметката вече излиза доста трудно – интерес има по ред причини, но доходите още не са догонили повишаването на цените на недвижимостите, за да станат достъпни за масовия българин. Този коментар в рамките на специалния мултиплатформен проект Talk24: Residential Places & Office на Bloomberg TV Bulgaria направи инж. Георги Шопов, председател на управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП).
„Добрата новина е, че за миналата година покачването на цената на жилищата за София е 10%, а според статистическия институт покачването на заплатите е 15%. Заплатите в момента се покачват по-бързо от цените на жилищата. Но тъй като имаше период, в който заплатите не се вдигаха, а цените на жилищата растяха, трябва да се изчака няколко години“, посочи той.
Според Шопов повишената себестойност на парцелите е факторът, който в момента най-много влияе на цените на жилищата в България. Той обясни, че цената им поскъпна многократно през последните четири години. „От значение са и инфлационните процеси, които затихват, но все още ги има – те водят до поскъпване на продуктите, които се влагат в жилищното строителство“, отчете той.
Шопов обясни, че всички прогнози на икономисти за третирането на жилищата като борсова стока се провалят, защото хората купуват дом, какъвто могат да си позволят. „Затова през последните 20 години се купуват все по-малки жилища“, посочи председателят на управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи и допълни, че това е и причината да се проектират по-малки жилища.
Ще има ли забавяне на ръста в цената на жилищата? Променя ли се потребителското поведение при търсенето на имоти? Увеличават ли се предложенията от строителство „на зелено“? Кои разпоредби в Закона за устройство на територията трябва да се спазват, за да падне с 60% административната тежест при прилагането на законодателството?
Целия коментар вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Национална асоциация на строителните предприемачи, Green Energy Supplier, Ennovaty, Verrsus и The Project.
Медийни партньори на мултиплатформения проект са Investor.bg, Dnes.bg и Money.bg.