Мол Westfield в Сан Франциско десетилетия наред беше водеща шопинг дестинация в града – девететажният комплекс в центъра е известен със стъкленото си кубе и извити ескалатори, пише Bloomberg.
Тези дни имотът изпитва затруднения заради празни витрини и спадаща посещаемост, до такава степен, че собствениците Unibail-Rodamco-Westfield и Brookfield Corp. предават мола на кредитори, показвайки по-широките предизвикателства пред физическите магазини. Миналия уикенд донесе особено тежък удар – магазинът на един от основните наематели Nordstrom затвори врати след 35 години.
Само на един час с кола в южна посока Westfield има друг търговски център в Сан Хосе, който процъфтява. Разположен в центъра на Силициевата долина, той добави нови магазини, включително триетажното заведение на хранене Eataly и луксозно крило с брандове като Tiffany & Co. и Versace. Продажбите на мола са нараснали с 66% от 2019 г. насам.
Контрастът показва променящите се тенденции в технологичния епицентър на света в момент на разместване на пластовете в индустрията и възстановяването след пандемията, при което гъстонаселени градски центрове в САЩ изпитват затруднения.
Сан Франциско, който се възползва от бума през последните десет години, когато млади служители се стичаха към привлекателния за живот градски център, изпитва сътресения заради бягството на хора и празните офис сгради. В същото време икономиката на Силициевата долина в околностите на града се справи относително добре с работата от разстояние и развитията при компании като Nvidia и Apple.
„Силициевата долина е явен победител от пандемията“, казва Ник Блум, икономист от Станфордския университет, който създал термина „донът ефект“, описващ как градските центрове губят привлекателността си, докато околностите процъфтяват.
Центърът на Сан Франциско изостава от всички други големи американски градове във възстановяването си след пандемията. Празните офис площи там нараснаха до 30%, тъй като технологичните компании избират да работят от разстояние, намаляват размера на офисите си или ги напускат. Градът е изгубил 40 хил. местни жители по време на пандемията и се очаква населението му да намалее с 3% до 2060 г.
Силициевата долина отчита още по-бавно завръщане на служителите в офисите, сочат данни на компанията Kastle Systems. Но обширната територия на района, заета от комплекси на технологични компании и търговски зони, намалява зависимостта му от хората, които пълнят офис кулите в центъра. Цените на имотите растат, три от компаниите в Силициевата долина – Apple, Amazon и Nvidia, имат пазарна оценка от над 1 трлн. долара всяка, а населението ѝ се очаква да нарасне в по-дългосрочен план.
Макар че неофициалният главен град в Силициевата долина Сан Хосе, най-големият град в района на Залива на Сан Франциско с около 1 млн. души население, отдавна е засенчван от по-бляскавия си съсед, кметът Мат Махан очаква, че той ще може да се възползва от икономическите неприятности в Сан Франциско.
Центърът на гравитацията в Залива на Сан Франциско се измества към райони, които са много по-привлекателни за бизнеса, по-големи и с по-голям набор от таланти, казва Махан. „Прогнозирам, че някой ден това ще бъде Залива на Сан Хосе“, допълва той.
Градовете в района на Залива на Сан Франциско изпитват затруднения заради високите цени на жилищата – средната цена на жилищата в района надхвърля 1 млн. долара, както и заради криза с бездомниците и пренасочването на местни жители към по-евтини райони. В знак за притеснението им заради нарастващите предизвикателства и дълбоките корени на технологичната индустрия в района група видни инвеститори подкрепят покупката на хиляди декари обработваема земя за изграждането на нов градски оазис, на около 80 км североизточно от Сан Франциско.
Но градът е изправен пред собствени уникални предизвикателства, тъй като растящата престъпност и мръсотията по улиците допринасят за решението на хората да го избягват. Кметът Лъндън Брийд казва, че работи усилено, за да вдъхне нов живот на центъра на града и иска да реформира данъците за бизнеса и да привлече нови компании в празните офис сгради. Тя дори предложи идеята за разрушаване на мол Westfield в Сан Франциско и изграждането на футболен стадион на мястото му.
„Не за първи път преживяваме финансови проблеми. Възстановяваме се и се диверсифицираме и се насочваме към различни индустрии. Затова хората продължават да залагат на Сан Франциско“, казва Брийд.
Изместването на хората в Залива на Сан Франциско оказва влияние върху имотния пазар, който остава най-скъпият в страната. Средната продажна цена на жилище в града от Силициевата долина Санта Клара достигна 1,5 млн. долара през юли, ръст с 8% на годишна база, сочат данни на Redfin. В Сан Франциско цените са намалели с 8% до 1,3 млн. долара, броят на обявите в града расте, а търсенето намалява.
Обществените услуги в района също усещат натиска. Макар че операторът на автобуси и влакове в Силициевата долина очаква 10-годишен излишък благодарение на по-високите приходи от данъка върху продажбите за търговията във физически магазини и онлайн, транспортните служби, обслужващи центъра на Сан Франциско се борят за финансиране, за да избегнат намаляване на услугите си.
Транспортната криза е само симптом на по-големите фискални неприятности в града. Сан Франциско има общ бюджетен дефицит от 780 млн. долара, а рейтинговата агенция Moody’s понижи през юли кредитния рейтинг на града с негативна перспектива.
Силициевата долина, включваща над десет града, е средището на някои от технологичните гиганти в света. Компании като Apple и Intel са родени тук, често започвайки от гаражи преди да се разраснат в обширни комплекси. Централата на Alphabet е в Маунтин Вю, а Meta Platforms нарича Менло Парк свой дом. Купертино е мястото, където се намира комплексът Infinite Loop на Apple.
Кметът на Санта Клара Лайза Гилмор признава, че градът ѝ с население от около 130 хил. жители не предлага изисканите заведения за хранене и нощен живот в Сан Франциско. Но има планове градът да приеме Супер Боул през 2026 г. и футболен турнир на ФИФА, а това ще допринесе за повишаването на привлекателността му. „Да си го кажем честно – Сан Франциско предлага забавления. Точно това ни липсва тук“, казва Гилмор.
Градът ѝ представлява едновременно тенденциите за бум и крах, тъй като тук се намират централите както на Nvidia, така и на Silicon Valley Bank, съсредоточения в технологичния сектор кредитор, който фалира тази година.
Фалитът на банката беше усетен в целия регион и показва, че Силициевата долина е изправена пред много от същите предизвикателства като Сан Франциско, включително вълна от съкращения и изтегляне на финансиране от компании за рисков капитал. Видни компании като Oracle и Hewlett Packard Enterprise изместиха централите си в Тексас, а Google спря планиран мегакомплекс в Сан Хосе.
Свободните офис площи в Силициевата долина надхвърлиха 18%, почти три пъти повече в сравнение с 2019 г., но все още са много под нивото в Сан Франциско.
В момент, когато технологичната индустрия се възстановява от срива през 2022 г., Сан Франциско се опитва да се върне към растеж. Миналата седмица първият магазин на Ikea в града отвори врати недалеч от мол Westfield. Посещаемостта на офисите в Сан Франциско нарасна с 38% през юли спрямо година по-рано, най-големия ръст от всички американски градове, сочат данни на кабинета на Брийд. А търсенето на площи от наематели се е увеличило с 16% през второто тримесечие, подкрепено от бума на индустрията с изкуствения интелект, показват данни на консултантската компания JLL.
"Стъпваме си отново на крака и продължаваме напред. Изкуственият интелект започва да се развива в съвсем нова посока", отбелязва Брийд.