fallback

Ипотечните брокери си пробиват път и в България

Безплатната консултация улеснява клиентите при избирането на най-подходящия ипотечен кредит, а брокерите получават комисионни от банките

10:51 | 02.05.06 г.

Никифор Николов. Снимка: личен архив

Kредитното посредничество се появи като бизнес в България едва в последната година, въпреки че в САЩ 60% от ипотечните кредити се отпускат с помощта на ипотечни брокери. Те са полезни за клиента, защото му помагат да се ориентира в офертите за жилищни или бизнес ипотечни кредити на различните финансови институции. Брокерите са полезни и за банките, тъй като намаляват необходимостта от поддържане на щатни експерти, които в повечето случаи не са мотивирани да обслужат клиентите.

Кредитното посредничество в България все още е на съвсем начален етап, за което говори и фактът, че банките все още не са изнесли рисковия анализ на кредитополучател извън структурите си и реално брокерите извършват съпровождане на кандидат-кредитополучателите до банковите офиси.

Ипотечните брокери не са обременени със специални регулации и изисквания за капитал, ценз и др., поради което инвестицията за влизането в този бизнес е ниска и броят на участниците расте.

С по няколко кредитни институции вече работят Меркантил (жилищно кредитиране чрез Булбанк и Пощенска банка, бизнес ипотечно кредитиране чрез Кредитекс и лизинг чрез Ейч Ви Би Лизинг), Кредитланд (Булбанк, Пощенска банка, ПИБ, Райфайзенбанк, Алианц България, Ейч Ви Би Банк Биохим), Евро Консулт Инвест (Ейч Ви Би Банк и Кредитекс), Financial Pаrtners Bulgaria и др.

„Секторът е перспективен, но само компаниите с конкурентен маркетингов подход могат да се задържат на пазара, защото кредитният брокер се бори за вниманието на потребителя в конкуренция с рекламните бюджети на банките, които са в рамките на десетки милиони левове“, каза за Investor.bg Никифор Николов, главен консултант на Меркантил.

„От друга страна, брокерите могат се възползват от рекламните кампании на банките и техните усилия трябва да бъдат насочени към възможността да консултират безплатно своите клиенти за най-добрите възможности за финансиране на техния случай, а също така и да им предложат обслужване, каквото рядко ще срещнете в банките. Ние разчитаме на индивидуалния подход към всеки клиент и се опитваме да намерим най-добрия избор за него, докато банките просто се опитват да „вкарат” клиента в рамките на предлаганите от тях продукти“, допълни Николов.

„В последните 15 месеца няколко банки се насочиха към сътрудничество с кредитни брокери, въпреки че в началото на 2005 г. нито една банка нямаше изчистена практика на работа с тях“, уточни той. Специално Меркантил стартира чрез сътрудничество с Кредитекс.

Комисионните на банките за кредитните брокери се движи в рамките на между 0,5 и 1% от сумата на отпуснатия ипотечен кредит. Единствено Кредитекс ООД предлага и дял от изплащаните лихви в продължение на 10 г. при положение, че кредитният посредник извърши предварителното проучване на клиента и рисковия му анализ.

Пионери на ипотечното брокериране у нас разбира се са агенциите за недвижими имоти и строителните компании, като някои от тях получават преференциални комисионни от банките поради големия обем кредитополучатели, които могат да осигурят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:34 | 25.08.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още