fallback

Ренесанс за глобалния пазар на гъвкави офис площи

В световен план сроковете на договорите за наем на офис площи се скъсяват, сочат данни на консултантска компания

18:18 | 19.07.20 г.

Снимка: Paul Yeung/Bloomberg

Глобалният пазар на гъвкави офис площи, който беше започнал да забавя растежа си преди пандемията, е напът да преживее ренесанс, сочи публикуван неотдавна доклад на консултантската компания JLL.

Тя очаква в бъдеще офис пазарът да бъде напълно различен, тъй като компаниите се пренасочват от дългосрочни наеми на площи към по-гъвкави решения и оператори на пространства за съвместна работа, които предлагат хибриден модел от дългосрочни ангажименти към частни офис площи и варианти за гъвкави пространства, са в по-добра позиция да преодолеят кризата.

В средносрочен план, когато служителите започнат да се връщат на работа, операторите на гъвкави офис площи ще трябва да бъдат готови да приемат наематели, опериращи в средата на „новото нормално“. Според JLL наемателите ще търсят гъвкави решения като бърз и лесен отговор за осигуряването на по-малки сателитни офиси. Освен това собствениците на портфейли от офис площи, които трябва да се справят с икономическата несигурност, ще намалят притежанията си и ще се насочат към краткосрочни гъвкави офиси като част от стратегиите си за намаляване на разходите, прогнозира компанията.

У нас се очаква интересът към пространствата за съвместна работа да нарасне и в дългосрочен план те да привличат все повече хора от традиционните офиси, казва пред Investor.bg Гергана Джевелиева, ръководител на маркетинг отдела на betahaus, първото споделено работно пространство в България, което е част от мрежа в Европа с офиси в Берлин, Барселона и Хамбург.

По време на извънредното положение между март и май и двете локации на компанията в София на ул. „Шипка“ 6 и на площад Славейков са продължили да функционират, но 95% от обитателите са работили дистанционно „Направихме 25% отстъпка от месечния наем за всички и няколко пъти проведохме събитие за “виртуално пиене на кафе” заедно“, казва Джевелиева.

„Сега обитателите се връщат към нормалния си ритъм както в личен, така и в работен план. Голяма част от тях са на мнение, че работата от вкъщи не може да бъде постоянно решение поради различни причини като съвместяване с гледане на деца, липса на социална среда и разнообразие. Вярваме, че coworking-ът предоставя именно тази гъвкава работна среда, от която всички в бъдеще ще имат нужда“, отбелязва Методи Терзиев, управляващ директор на betahaus.

Обитателите в двете споделени пространства в София са компании с различен размер – от 4 до 30 души, съсредоточени основно в технологичния сектор. Има и свободно работещи хора (фрийлансъри), които се занимават с дизайн, дигитален маркетинг, архитектура и други сфери на креативната индустрия.

По време на извънредното положение компанията е разработила план light, който позволява на всички свободно работещи хора да се възползват от средата за съвместна работа, без да се обвързват с месечен наем и договор. „Всеки light член има 30 посещения, които може да ползва в рамките на три месеца и на двете ни локации в София. Включен е неограничен достъп през работните дни, кафе, вода и чай, както и възможност за заявка на спортни карти и допълнително здравно осигуряване“, казва Гергана Джевелиева.

Целта на новия план е да привлече към пространствата на betahaus нови хора с разнообразни занимания. „Coworking-ът е за всички - от човек, работещ в корпоративния свят или със свободна професия, до малки и средни екипи на компании от различни индустрии“, отбелязва Джевелиева.

Според Методи Терзиев има тенденция компании, които досега са обитавали традиционен офис, да търсят по-гъвкави решения за служителите си. „Ако преди една компания от сто души е имала офис за всички тях, сега се очаква да намали пространството си с 50% и да въведе постоянен режим на дистанционна работа за служителите си. По този начин големите компании биха спестили доста от разходите си за поддръжка на работната среда“, казва той, цитирайки предварителните резултати от провеждащо се проучване на нагласите на работодателите от глобалната компания Mercer.

„Вероятно голяма част от компаниите ще се насочат към алтернативи на традиционен офис след коронавируса, но той ще продължи да съществува. Със сигурност обаче на всички им е станала ясна една идея, в която ние много вярваме, а именно - работата вече не е място”, допълва Терзиев.

Сроковете на наемите на офиси в глобален план се скъсяват

Наемите на офиси в световен план стават все по-кратки, сочат данни на JLL. В Хонконг средният наемен договор за офис е с продължителност три години. Във Великобритания е шест години, а в САЩ той е намалял с 15% през първите пет месеца на годината до седем години и вероятно ще продължи да се скъсява.

„Тенденцията към по-кратки наемни договори се ускорява, тъй като потребителите на офиси проявяват предпазливост и избягват вземането на дългосрочни решения в ерата на COVID-19“, коментира Бен Мун, ръководител на глобалните гъвкави площи в JLL.

„Корпорациите искат възможност да реагират на редица неизвестни, породени от коронавируса и икономическия натиск, така че ще продължат да търсят варианти за офис площи, които им предоставят по-голяма гъвкавост в обозримо бъдеще. Намаляването на сроковете на наемните договори със сигурност е част от усилията“, допълва той.

До момента наемателите на офиси, които се приближават към края на срока на договора си, са основните двигатели на намаляването на продължителността им. Вместо да търсят нови площи в толкова несигурна среда, корпорациите избират да подновят или удължат договорите си за наем. Подновяванията като дял от наемната дейност са скочили до 51% спрямо 29% преди COVID-19, сочат данните на JLL.

„Предвид нивото на несигурност от гледна точка на икономиката и пандемията, наемателите търсят по-гъвкави офис решения. На този етап те обикновено поемат по пътя на най-слабата съпротива, като удължават програмите си за работа от вкъщи и избягват поемането на нови дългосрочни наемни ангажименти“, казва Скот Хома, директор на изследванията на офис пазара в САЩ в JLL

Много наематели, които не са възприели гъвкави офис стратегии преди вируса, може да ги проучат в бъдеще като начин за запазване на по-жизнен портфейл. Освен по-кратки срокове на договорите практиките може да включват членство в пространства за споделена работа, офиси в предградията и постоянна работа от вкъщи за някои служители. Тези тенденции със сигурност ще бъдат предизвикателство за офис пазарите, смята Мун. Но собственици на имоти, които признават и удовлетворяват желанието на потребителите за гъвкавост, ще са в най-добра позиция да процъфтяват в бъдеще.

„Миксът от традиционни и гъвкави площи става още по-важен за наемателите на офиси, които се стремят да извлекат максималното от портфейлите си с бизнес имоти“, казва Мун. „Въпреки това очакваме компании да основават решенията си на производителност, иновативност, сътрудничество, наемане на служители и задържането им, както и на други обективни финансови и стратегически фактори“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:08 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още