fallback

Собствениците на второ жилище по света са все по-склонни да го отдават под наем

Средната цена на закупените втори домове миналата година е била 241 хил. евро и е намаляла с 37% спрямо десет години по-рано

14:51 | 18.09.18 г. 2

Снимка: Pixabay.com

Международният пазар на втори жилища се е променил значително през последните десет години и сега купувачите отдават приоритет на приходите от наеми спрямо лукса да купят имот изключително за собствено ползване, показва ново изследване, цитирано от онлайн изданието propertywire.com.

През 70-те години на миналия век 90% от собствениците са запазвали вторите си жилища за себе си, а през 2000 г. 80% от собствениците никога не са отдавали имотите си под наем, показва изследване на консултантската компания Savills и компанията за отдаване под наем на ваканционни жилища HomeAway.

След период на бърза промяна сега над две трети от собствениците отдават под наем вторите си домове поне за известен период от годината, за да възстановят част от разходите си.

Много купувачи са мотивирани от потенциалната печалба и броят на собствениците, които държат имотите си само като наемни активи, е нараснал рязко в последните години. В началото на новия век само 14% от вторите жилища са били купувани само за отдаване под наем, а не за лично ползване.

До финансовата криза равнището достига 19%, а сега над една трета от всички втори домове са купувани само с цел отдаване под наем. Изследването показва, че за първи път основният мотив на собствениците за закупуване на имот са приходите от наеми, които са изпреварили използването му през ваканциите като основна причина за закупуване на второ жилище.

Средната цена на закупен имот миналата година е била 215 хил. паунда (241 хил. евро), което представлява спад от около 37% спрямо десет години по-рано. Данните показват още, че 34% от закупените имоти са били апартаменти спрямо 25% преди десет години, което отразява променящия се характер на наемния пазар на втори жилища.

За една трета от собствениците приходите от наеми са достатъчни само за покриване на разходите, а друга една трета успява да извлече печалба. Средната брутна доходност възлиза на 6,4%, а приспадане на разходите, но с изключване на данъците - 3,9%.

Британските купувачи на втори дом се насочват повече от останалите включени в изследването националности към чуждестранни пазари, като само 24% от вторите жилища тяхна собственост се намират във Великобритания. Във Франция се намират 19% от притежаваните от британци имоти, а в Испания – 16%, а трите водещи локации за международните собственици са Алгарве с 5%, Коста дел Сол с 4% и Коста Бланка също с 4%.

Само една четвърт от холандците притежават втори дом в Холандия. Сред всички останали изследвани националности повечето от анкетираните имат второ жилище в родината си.

Мнозинството от французите (86%) и американците (85%) купуват имот в страната си. Флорида е начело в списъка на американските собственици с 14% от вторите домове, следвана от Калифорния със 7% и Северна Каролина с 4%. В Испания, Италия и Португалия под 5% от собствениците на второ жилище купуват в чужбина.

„В среда на ниски лихви инвеститорите търсят активи, генериращи приходи. Днешните купувачи на второ жилище искат имотът да работи за тях финансово и все повече се опитват не само да покрият разходите си, но и да излязат на печалба“, казва Пол Тостевин, заместник-директор на отдел „Международни изследвания“ в Savills.

„Глобалният туризъм продължава да расте, като броят на международните туристи е нараснал със 7% миналата година до рекордните 1,3 млрд. души. В същото време бързият растеж на онлайн платформите за ваканционни жилища като HomeAway отваря пазара за нови целеви групи и улеснява значително собствениците да превърнат имотите си в актив, който носи приходи“, допълва Тостевин.

Авторите на изследването обясняват, че бумът, стимулиран от кредитите в началото на новия век, и бързото разрастване на туристическата индустрия са довели до ускорен растеж на пазара на втори домове в Европа и САЩ. Нискотарифните авиокомпании са открили нови маршрути в чужбина, а британските купувачи са особено активни извън границите на родината си.

След световната финансова криза националните жилищни пазари се свиха, а търсенето на втори домове намаля. Растежът се възобнови в последните години, но секторът изглежда много различно.

„В последните десет години онлайн туристическата индустрия се промени значително. Отсядането във ваканционно жилище се трансформира от алтернативен начин на пътуване в предпочитан начин за отсядане“, казва Кристоф Пингард, вицепрезидент на HomeAway за Европа, Близкия изток и Африка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:37 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още