София, Пловдив и Варна са сред пазарите на първокласни офиси с най-ниски разходи на работно място в Европа и в глобален план, показва годишната класация Office Space Across The World на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield.
Проучването обхваща 215 пазара в 58 държави. Данните за страната ни са събрани от партньора на компанията за България Forton, съобщават от компанията.
Разходите за работно място в София достигат 2 175 долара годишно. Разходът се изчислява на базата на наемите и съпътстващите такси, дължими от наемателя за първокласна офис площ. При формирането на индекса се взима предвид и гъстотата на работни места на единица площ.
С тази сума столицата на България заема 195-то място в класацията. Останалите столици в Източна Европа са между 140-та и 180-та позиция. Румънската столица Букурещ например е на 168-мо място с 3 004 долара на година.
Позиция в класацията |
Столица |
Разходи на работно място - 2017 |
140 |
Варшава |
$3 788 |
150 |
Будапеща |
$3 499 |
162 |
Прага |
$3 200 |
168 |
Букурещ |
$3 004 |
170 |
Белград |
$2 978 |
178 |
Братислава |
$2 612 |
195 |
София |
$2 175 |
В класацията влизат и други два български града, които са още по-изгодни за наемателите – Пловдив с 1 358 долара годишно (209 позиция) и Варна с 1 163 долара годишно (212 позиция).
„Присъствието на България в долната част на класацията не трябва да се приема като негатив, а като възможност за привличане на нови за пазара наематели. Нашият опит показва, че разходите на работно място са един от ключовите показатели, които международните компании разглеждат при решението си да стъпят на дадена локация“, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.