fallback

Китай остава световен лидер по строителство на молове

Като цяло в глобален мащаб строителната активност затихва, тъй като много от пазарите са вече добре наситени с модерни търговски площи

08:24 | 21.04.17 г.

Китай остава най-активната строителна площадка на търговски центрове в света, показват данни на консултантската компания CBRE.

Страната е водещ пазар и при завършените молове, и при моловете в строителство, които предстои да излязат на пазара през тази и следващата година.

Като цяло най-активен в глобален план е азиатският регион. В Европа най-големите пазари на модерни търговски площи си остават Москва и Истанбул, както и Киев въпреки икономическите затруднения на Украйна.

Като цяло обаче темповете на строителство на нови молове продължават да се забавят в глобален мащаб. Инвеститорите подхождат все по-внимателно, особено заради силната конкуренция на електронната търговия. Затова и все по-често се отлага откриването на някои търговски центрове, а други отварят врати с непълна заетост, посочват експертите.

Глобалният пазар

В световен мащаб в края на 2016 г. общият обем завършени търговски площи достига 12,5 млн. кв.м, отчита компанията. Това е с 11,4% повече спрямо нивата от 2015 г., но ръстът осезаемо се забавя.

Най-силен ръст на завършените площи е отчетен в Северна и Южна Америка – 43,6%. Увеличението се дължи основно на активното строителство в Мексико.

Същевременно още 33,5 млн. кв.м търговски площи са в процес на строителство към края на миналата година. Това е с 22% по-малко в сравнение с 2015 г.

Най-голям обем площи в строеж има в Азия – 26,6 млн. кв.м. В повече от 90% от наблюдаваните пазари в региона се строят нови молове. За сравнение, в Европа, Близкия изток и Африка активно строителство тече в 14% от градовете с общо малко под 4,5 млн. кв.м, а в Северна и Южна Америка – в 56% от градовете с общо малко под 2,5 млн. кв.м.

Шанхай – световен център на моловете

Шанхай е пазар номер 1 в света по завършени търговски центрове през миналата година – над 1,1 млн. кв.м. Следва Пекин с над 801 хил. кв.м, а на трето място е Мексико сити с малко под 685 хил. кв.м.

Топ 10 се допълва от Чунцин, Чънду, Нандзън, Шънджън, Москва, Тиандзин и Мелбърн.

Вторият европейски град в тази класация – Истанбул, е на 18-то място с 255 хил. кв.м. На 20-та позиция е Монтерей с малко под 230 хил. кв.м.

Като цяло пазарът на търговски площи в Северна Америка се подкрепя от строителната активност в Мексико и най-вече в Мексико сити. Общо за страната завършените търговски центрове достигат малко над 1,3 млн. кв.м, а строителството се концентрира в три града.

В САЩ активността на пазара на търговски центрове продължава да се забавя, а пазарът в Канада остава стабилен.

В Европа активността остава съсредоточена в Русия (Москва) и Турция (Истанбул), където обаче новото строителство следва глобалната тенденция и се забавя. Не така стоят нещата в Киев, където търговските площи в молове се увеличават с 16,6% през миналата година до общо над 1 млн. кв.м.

В Азиатско-тихоокеанския регион строителството на нови молове расте в Австралия, докато в Китай се забавя видимо. В Австралия обаче преобладават реновациите пред строителството на новите площи.

Шънджън – строителният рай

Що се отнася до площите в строеж, лидер по този показател е китайският град Шънджън с почти 4,6 млн. кв.м. В тази класация Шанхай е на второ място с малко над 3 млн. кв.м, а трети е Чунцин с почти 2,4 млн. кв.м.

В топ 10 влизат само градове от Азия – Чънду, Ухан, Банкок, Куала Лумпур, Шънян, Пекин и Тиендзин.

По този показател (площи в строеж) Мексико сити е на 11-то място с малко над 1 млн. кв.м. Истанбул е 14-ти с малко над 900 хил. кв.м, Дубай е на 15-та позиция с 642 хил. кв.м, а Киев е на 18-то място с 440 хил. кв.м. Москва е на 20-то място с почти 396 хил. кв.м.

В Европа, Близкия изток и Африка основната строителна активност е съсредоточена в Русия, Турция и Обединените арабски емирства.

Според компанията в близко бъдеще фокусът на пазара на търговски центрове ще се измести от ново строителство към реновации. Влияние на пазара започва да оказва и глобалната политическа несигурност. Някои пазари все още имат място за растеж, но значителен дял от пазарите са вече добре наситени с модерни търговски площи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:32 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още