Инвестиции в хотели за близо 1,2 млрд. евро в Централна и Източна Европа са реализирани през 2016 г., съобщават от консултантската компания Forton, стратегически партньор за България и Македония на глобалния консултант Cushman & Wakefield.
Данните са от 46 трансакции на седем ключови пазара в региона, сред които и България.
Хотелските пазари в региона отбелязват подобрение по всички ключови показатели, показват данните на Cushman & Wakefield. Ръстът на туристите в страните e довел до покачване на заетостта в хотелите, като тя е надхвърлила дори нивата отпреди кризата.
През 2016 г. средната заетост в хотелите в столиците от Централна и Източна Европа е достигнала 72% при 69% година по-рано. Нараства и средната цена на стая, като през 2016 г. тя е 76,60 евро при 73,60 евро през предходната година, показват данните.
Най-активните пазари
Компанията е изслевала 46 операции на седем ключови пазара в региона. Спрямо 2015 г. има 66% ръст в обема на пазара при сходен брой сделки. Тогава в региона са регистрирани 45 продажби на обща стойност 700 млн. евро.
Австрия е пазарът с най-голям обем хотелски сделки през 2016 г. Те са на обща стойност 800 млн. евро и формират 67% от трансакциите в региона, а най-голямата сред тях е на стойност 200 млн. евро.
На повечето от останалите пазари обемът хотелски сделки е под нивата от предходната година, като най-осезаем, почти двоен, е спадът в Полша. В Чехия придобиванията на хотели формират 18% от общите в Централна и Източна Европа. Най-много от тях са регистрирани в Прага – общо 7 сделки, включително тези за Hilton Old Town, Park Hotel и Chopin Hotel.
В резултат от по-доброто представяне на пазарите в региона от Cushman & Wakefield регистрират интерес към придобивания на хотели от инвеститори от Близкия и Далечен Изток, Америка и Европа.
Активността на банките стимулира и инвестициите в нови хотели, като само през 2017 г. се очаква в столиците от региона да бъдат отворени близо 4 хил. хотелски стаи, категория 3, 4 и 5 звезди. Градовете с най-висока активност са Варшава и Будапеща, докато Прага е на другия полюс с ограничен брой нови проекти.
Очакванията са за засилена инвестиционна активност през 2017 г. на пазари като Унгария, Австрия и Румъния, където има значителен брой активи предлагани за продажба.
Къде сме ние
Българският пазар изпрати динамична година със сделки както за градски хотели, така и за такива в курортите. Сред по-значимите придобивания бяха това на „Гранд хотел България“ в София, „Парадайз бийч“ в Свети Влас както и на хотелите „Обзор“ и „Изгрев“ в Златни пясъци. Спрямо 2015 г. обемът на пазара нарасна, но в сравнение с предходни години липсват сделки с активи управлявани под международен бранд.
Данните за българския пазар показват покачване на заетостта с 6,3% през 2016 г., което е вторият по големина ръст в региона. Приходът от хотелска стая нараства с 5,8% - също темп над средния за проучваните пазари. И по двата показателя най-висок ръст отбелязва Братислава.
За тази година от Forton очакват умерена инвестиционна активност.
"Нашите наблюдения са, че високата категория хотели в София отбелязват ръст като заетост и приходи, но предвид предстоящото председателство на ЕС през 2018 г. фокусът на собствениците за момента е по-скоро в подобряване на представянето им и позиционирането им на пазара“, коментира Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари“ в компанията.