Инвестициите в бизнес имоти в България са се увеличили до 225 млн. евро за деветмесечието. Това отчете изпълнителният директор на консултантската компания Forton Михаела Лашова по време на Третата международна RICS конференция “Оценки и инвестиции в недвижими имоти”, която се проведе днес в София.
Пазарът е доминиран от придобивания на доходоносни активи, за разлика от 2015 г., когато основният акцент бяха земята и подценените имоти, показват данните на компанията. От малко над 40 сключени сделки за периода почти две трети са с установени активи, запълнени с наематели, които носят стабилен доход.
Това е добра предпоставка за навлизането на големи международни инвеститори, които в момента са активни в страни от региона като Унгария и Румъния, смята Лашова.
Тя допълни, че резултатите от проучване на RICS за инвеститорските нагласи показват, че България е в групата на страните, към които има висок интерес и за наемане на площи, и за нови инвестиции в бизнес имоти, редом с Румъния, Чехия и Унгария. Лашова подчерта, че в тази връзка инвеститорският интерес ще продължава да се увеличава. Очаква се да продължи и плавният ръст на наемите, както и на стойността на активите.
Хотелите – най-притегателният актив за тази година
Повече от една трета от сключените сделки за деветмесечието, т.е. за 82 млн. евро, са за хотели, отчете Михаела Лашова. Сред най-значимите сделки за периода са тази за Downtown Hotel и хотел „България“ в София, както и за комплекса „Катарино“ и няколко хотела по Черноморието.
Обемът на инвестициите в търговски площи за периода достига 20%, т.е. 46 млн. лева. Най-значимите сделки за периода са с Mall Plovdiv и Ритейл парк Пловдив.
Обемът на инвестициите в офиси достига 16% от всички трансакции за периода, т.е. 35 млн. евро, а сред по-значимите сделки са новата сграда на bTV, Platinum Business Center и Sofia Airport Center.
Останалите сделки са основно със земя – сегмент от пазара, който е в сериозен подем благодарение на възхода на жилищното строителство, коментира Михаела Лашова.
България – ликвиден, но непопулярен пазар
Пазарът на бизнес имоти в България може да се похвали с качествени активи, които отговарят на всички изисквания на международните инвеститори, подчерта Лашова. Страната ни се отличава със стабилна икономика и среда, но не се популяризира нито като туристическа, нито като инвестиционна дестинация, допълни тя.
Все пак страната ни има какво да наваксва по отношение на прозрачността. Като се изключи това, страната ни е сред най-атрактивните пазари в Централна, Източна и Югоизточна Европа предвид наемните нива, капиталовата стойност на имотите и очакваната доходност.
България освен това е с по-ниска степен на незаетост на най-качествените активи от клас А, допълни Лашова. С появата на все повече доказателства за ликвидност на пазара се очаква опортюнистичните инвеститори, които в момента са активни в Унгария и Румъния, да се преместят на българския пазар, посочи тя.