Втората причина е затварянето на съществуващи търговски центрове с цел ремонт и препозициониране, а третата е свързана с наемателите. От една страна ключови наематели – например Carrefour и Пикадили, се оттеглят. От друга липсва интерес от нови чуждестранни наематели, представени на западните пазари, които да навлизат в България, посочва той.
Най-важният фактор обаче си остава размерът на българския пазар. Разходите на потребителите не са достатъчни, за да издържат всички търговски центрове на пазара. Т.е. потреблението в по-слабите търговски центрове не е достатъчно, за да достигнат наемите до предварително бюджетираните нива, допълва Асенов.
Някои търговски центрове е възможно да бъдат препозиционирани след сериозни инвестиции в сградите и в привличането на ключови наематели, които да генерират поток от хора. Други са обречени заради лошите локации и единственият начин актива да се „възкресят“ е да сменят предназначението си, заключава той.
Строителството на молове в Европа се забавя
Като цяло в Европа строителството на нови молове също се забавя, а в Западна Европа превес имат разширенията и ремонтите, отколкото изграждането на нови проекти, показват данните на CBRE.
Завършените търговски центрове в Европа от януари до края на юни са с обща площ 1,3 млн. кв.м, което е с 4% по-малко спрямо първата половина на миналата година. Площите в строеж са 9,4 млн. кв.м, което представлява намаление от 21% на годишна база за периода, сочи статистиката на компанията.
Разширенията на съществуващи търговски центрове достигат 21% от всички строежи в този сегмент в Европа, което е с 50% повече спрямо същия период на миналата година.
Строителната активност остава концентрирана в Източна Европа предвид и водещите строителни площадки – Русия, Турция, Украйна и Полша (524 хил. кв.м нови площи в строеж).
В Полша обаче се очаква отслабване на “вълната” и консолидация в търговския сегмент от пазара на бизнес имоти заради очакваните данъчни промени, които ще засегнат търговията на дребно.
От западноевропейските пазари най-активно е строителството във Великобритания с 441 400 кв.м в строеж – със 75% повече спрямо първата половина на миналата година. За целия обем обаче определяща роля имат разширението на търговския център Westfield в Лондон и новия търговски център Victoria Gate в Лийдс.
Другите най-активни западноевропейски пазари са Франция и Италия със съответно 425 700 кв.м и 440 700 кв.м в строеж. В Германия в процес на строителство са 126 800 кв.м нови търговски площи.
Дори строителната активност в Турция и Русия обаче намалява, след като достигна пика си през 2014 и 2015 г., отбелязват експертите.
преди 8 години Не е само до платежоспособността на клиентите. Значение има и разположението на моловете, половината са в столицата, другата половина в още 4-5 по-големи града в странта. Има цели региони, където има търсене но най-близкия мол е на над 100км. Нашите предприемачи очакват, е човек ще се емне и ще се качи на колата за да им посети мола, който е на 2 часа път в посока. Ами трудна работа, може и да го направиш, но инцидентно. Определено не може да стане практика, защото идва далеко. Затова казвам че и разпределението на моловете у нас куца и то много. Основно столицата и по-големите градове, останалите още нямат никакво покритие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ше психясам бе!Писах ви, че НЕМАТЕ ПЛАТЕЖНОСПОСОБНИ КЛИЕНТИ.Вие не, ше строиме, че имаме финасиране. клиентите ше дойдат с кредитес.Ама ей го на, земи тоа замък и планина от дългове....ПРИ ДЕМОГРАФСКАТА КРИЗА Е ТАКА. Даже серийците не могът да подобрът положението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар