Втората причина е затварянето на съществуващи търговски центрове с цел ремонт и препозициониране, а третата е свързана с наемателите. От една страна ключови наематели – например Carrefour и Пикадили, се оттеглят. От друга липсва интерес от нови чуждестранни наематели, представени на западните пазари, които да навлизат в България, посочва той.
Най-важният фактор обаче си остава размерът на българския пазар. Разходите на потребителите не са достатъчни, за да издържат всички търговски центрове на пазара. Т.е. потреблението в по-слабите търговски центрове не е достатъчно, за да достигнат наемите до предварително бюджетираните нива, допълва Асенов.
Някои търговски центрове е възможно да бъдат препозиционирани след сериозни инвестиции в сградите и в привличането на ключови наематели, които да генерират поток от хора. Други са обречени заради лошите локации и единственият начин актива да се „възкресят“ е да сменят предназначението си, заключава той.
Строителството на молове в Европа се забавя
Като цяло в Европа строителството на нови молове също се забавя, а в Западна Европа превес имат разширенията и ремонтите, отколкото изграждането на нови проекти, показват данните на CBRE.
Завършените търговски центрове в Европа от януари до края на юни са с обща площ 1,3 млн. кв.м, което е с 4% по-малко спрямо първата половина на миналата година. Площите в строеж са 9,4 млн. кв.м, което представлява намаление от 21% на годишна база за периода, сочи статистиката на компанията.
Разширенията на съществуващи търговски центрове достигат 21% от всички строежи в този сегмент в Европа, което е с 50% повече спрямо същия период на миналата година.
Строителната активност остава концентрирана в Източна Европа предвид и водещите строителни площадки – Русия, Турция, Украйна и Полша (524 хил. кв.м нови площи в строеж).
В Полша обаче се очаква отслабване на “вълната” и консолидация в търговския сегмент от пазара на бизнес имоти заради очакваните данъчни промени, които ще засегнат търговията на дребно.
От западноевропейските пазари най-активно е строителството във Великобритания с 441 400 кв.м в строеж – със 75% повече спрямо първата половина на миналата година. За целия обем обаче определяща роля имат разширението на търговския център Westfield в Лондон и новия търговски център Victoria Gate в Лийдс.
Другите най-активни западноевропейски пазари са Франция и Италия със съответно 425 700 кв.м и 440 700 кв.м в строеж. В Германия в процес на строителство са 126 800 кв.м нови търговски площи.
Дори строителната активност в Турция и Русия обаче намалява, след като достигна пика си през 2014 и 2015 г., отбелязват експертите.
преди 8 години Ти ли си ме засякъл ве, гломпер?,,,Ххахахаха - я си махни сламата от косите и свали цървулите първо...*** - сам си си отговорил ! Таргет група, стратегия, клиенти , цена !!Моловете ти са в София, Пловдив, Варна, Бургас... а всички тея градове са в България !! Няма как да пускаш Армани, след като няма кой да ти го купува - има 5 пачаври-чалга певици и тъпкачите им,които могат да си го позволяват!! Има обаче кой да ти купува китайските *** H&M, затова ти го отварят във всеки мол, умньо!! Некси не виждам как ще ти таргетират с Ели Сааб селяндурщината, която е у молО у Лулин...или потурковците от Околовръстното в Ринга. Единственитят мол с малко по-висок "таргет" / тая дума в Гугъл Транслейт треа си я намерил / е Парадайс и толкова. Другото е едно и също, защото клинтелата е една и съща, че и едни и същи - от единия мол търчат в другия, че да ги видят...Ае у лево....големия разбирач отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Официалната пропаганда твърди, че в страната всичко върви на добре, доходи, стандарт, бизнес, икономически ръст, строителство, имоти. А неофициалната - аз демек, твърдя, че София почти изсмука човешкия и финансов ресурс на България за да постигне своя просперитет и сега иде времето да обърнем лопатата - София да храни обеднялата и оредяла родина. Българският етнос, който е водещ за интензивното развитие на страната вече реално липсва в много области. Дори по-големи градове - областни, добиват турско-*** облик, а да не говорим за тези до 50-60 хиляди. Чакайте клиенти - ще ги получите. *** и без пари. Нищо етническо не влагам ама знам кой и как плаща данъци и как работи. Областните градове реално изсмукаха селското младо население, после то до голяма степен се премести в София и накрая в чужбина. Това е екстензивен модел. Той умря. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Хахахахааа изтропа глупост и понеже те засякох, почна .. ама да не си им ПР важно е че отварят Зара и H&M а не Армани... честно виждаш ли някакъв смисъл в това, което си написал?Очевидно нямаш никаква идея нито кои са H&M нито кои са Зара, нито Армани нито каква е идеята и бизнеса на МОЛовете и си пишеш колко да не заспиш. Я ме светни, ЗАЩО е важно че не отварят Армани? Какво би било различно/по-добро/по-лошо за МОЛовете ако отваряха Армани а не Зара и H&M?Тук не става дума за това, кой от къде си купува дрехи ( защото аз нося дрехи, не парцалки - съжалявам ако ти парцалки си купуваш) а за пазарна стратегия, таргет група от клиенти, цена, качество,престижност, хората които се таргетират и от там вече канала на продажба - МОЛ, он-***, дистрибутори, търговски улици.... Такива ми ти работи, цяла индустрия е това, ама на вас всичко ви е ясно и лесно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Още по-голям праз...казах го щот това ми дойде на ум първо. Хич не ми дреме кой от коя марка си купува парцалаците. Важното е, че отварят Зара и H& M, не отварят във всеки мол Джорджо Армани...Капиши?И няма във всеки мол H&M. Ти да не си им ПР, апропо?...:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Праз, Зара има само в един два. Във всеки има H&M и трябва да ти кажа, че продажбите им ще избушат тавана. Та така.. вие си пишете глупости не им пречите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Доста народ напусна "***", а те МОЛове си строят, у некои градове има по 3-ри МОЛа затворени, 2-3 полупразни и 2-3 недостроени и където и да се обърнеш все табели "Дава се под наем"...голям келепир от молове :) ...нема индустрия, нема бизне, 3-4-ри П$И (да се чете ПЧИ) са капка в морето, народа продължава да имигрира... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Голям праз. В Сф има вече и по кварталите. Като построите 20 мола, във всеки един от които има магазин на Зара това не значи, че ще се увеличат продажбите на Зара. Ше се увеличат продажбите на МкДоналдс, Събуей и на кината. Другото - неВместо да строите нови - оправете пътищата и улиците до съществуващите - така поне хората по-лесно ще стигат до тях, зер без мол веч не могат да съществуват.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Да ви пи*ая на моловете, там няма дрехи за хора над 100 кила, само за слаботелесни китайци предлагате, да бяхте ги построили в Китай, там може някой и да се сбърка да влезе ама предвид на силната интернет търговия там, едва ли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години яко куца разпределението :D Ще трябва по един голям МОЛ в Първомай и Елена :DВ тази връзка, ходил ли си в Сандански примерно, където си имат МОЛ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години нещата с моловете са зле все още ганьвеца е беден няма кинти отговор Сигнализирай за неуместен коментар