Инвеститорите в ритейл паркове в Европа засилват активността си. До края на годината на пазара ще излязат около 1,3 млн. нови площи – с 50 на сто повече спрямо 2015 г., показват данни на консултантската компания Cushman&Wakefield.
През 2017 г. на пазара ще се появят още 1,1 млн. кв.м нови площи в ритейл паркове. За сравнение, през 2015 г. в експлоатация бяха въведени 863 хил. кв.м нови площи.
Ако всички проекти бъдат завършени в срок, до края на годината общият обем площи в ритейл паркове в Европа ще се увеличи до почти 40 млн. кв.м до края на 2017 г., изчисляват експертите.
От около 2,4-те млн. кв.м нови площи, които ще излязат на пазара през тази и следващата година, малко над 2 млн. кв.м се намират в Западна Европа, а само 350 хил. кв.м са в Централна и Източна Европа, показват още данните на компанията.
Най-активно е строителството на ритейл паркове във Франция. Обемът площи, които се очакват на френския пазар, е 54% от общия очакван за Западна Европа, т.е. над 1,2 млн. кв.м.
Вторият най-активен пазар е Великобритания със 17% от площите в процес на строителство, а на трето място е Италия с 10%. В Централна и Източна Европа топ три на пазарите на ритейл паркове се оформя от Русия, Полша и Чехия.
От компанията посочват, че търсенето на площи в ритейл паркове с добра локация се увеличава. Към тях се насочват и търговци, които обичайно предпочитат шопинг центрове и водещи търговски улици, като компаниите за облекло H&M и Zara и полският търговец на обувки ССС. Те на практика тестват как обекти в ритейл паркове могат да се впишат в портфейлите им.
Ритейл парковете предлагат и по-голяма гъвкавост за наемателите си, както и допълнителни услуги, които водят до намаляване на разходите – например по-добра логистика при зареждането на магазините, гъвкави пространства, услугата “click-and-collect” (т.е. клиентите поръчват стоките по интернет и само си ги прибират от магазина) и т.н.
Търсенето на площи в ритейл паркове от страна на търговците се оправдава с все по-засиления интерес на потребителите към пазаруването от типа “всичко на едно място”.
Пикът на инвестиции в ритейл паркове е отчетен през 2015 г., сочат данните на компанията – почти 9 млрд. евро в цяла Европа, като те се концентрират основно във Великобритания, Франция и Швеция. Що се отнася до инвестиционните сделки с такива активи обаче, активността все още не е толкова голяма и е ограничена предимно до по-малки сделки в Западна Европа.