Кога (не) се плаща комисиона
В много от случаите споровете между агенциите и техните клиенти се пораждат в момента, в който се стигне до плащането на комисиона.
В последните години много агенции, за да защитят труда на своите брокери, въведоха клаузи в договорите, с които регламентират дължимите плащания. За подобна клауза предупреди и КЗП миналата седмица, но не в договор, а в протокол за оглед – т.е. клиентът не е информиран предварително за финансовите детайли по предоставянето на услугата, което е некоректна практика.
Основната причина за включването на такива клаузи в посреднически договори са опитите за заобикаляне на посредниците на пазара. Нерядко клиенти използват труда и информация на брокерите, а в някои случаи посредници са изпълнили всички свои задължения, а клиентите им не им плащат.
„Държавата казва, че няма да регулира брокерската професия, защото можело да се създадат условия за лишаването на хора от възможност за бизнес, а реално с подобни действия и въвеждането на други ограничителни закони прави именно това. Така вместо да спираме лошите практики - те ескалират, защото съществуването на пазара започва да се превръща в начин за оцеляване и завземане на пазарни дялове по некоректен механизъм. В държавите, където отдавна се е наложила практиката, че всяка услуга се заплаща, договори, в които има клаузи, че трябва да си платиш, не изглеждат странни, но у нас се тълкуват дори като некоректни“, коментира Перфанова.
„Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган“, посочва още тя.
Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот чрез нейното участие, да си заплати комисионата. Ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително и ясно своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. „Не е нарушение на закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение. Ако клиентът продължи да работи с теб, това означава, че е направил своя избор“, допълва тя.
Когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот, следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикувана реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като така ще избегнат срещите с лошите практики. Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се информира при какви условия тази агенция е склонна да работи с него, обяснява още Перфанова.
В случаите, в които един имот се предлага от няколко агенции – нерядко явление на българския пазар, клиентите от самото начало имат избор към коя от тях да се обърнат и няма логика да гледат с една, а да купуват от друга. Вариантите са два – или да работят със свой брокер, който да ги ориентира, или сами да се обърнат към някоя от тях, след като се запознаят с условията им. Точно в такива случаи много клиенти попадат на некоректни агенции.
Клиентите обаче имат пълното право да изискват от посредниците да свършат всичко по сделката, за което са се уговорили. Затова и са важни посредническите договори и протоколи за огледи, които ясно трябва да формулират предмета на предоставената услуга и цената ѝ.
преди 8 години В интерес на истината , изказването ми беше "по принцип" за конкуренцията , извадено от контекста на статията :)) Не съм в брокерският бранш ... в строително - инвестиционният бранш съм , но не в брокерската му част. Това за "нелоялната конкуренция" обаче е така . Няма "лоялна" конкуренция , по дефиниция. Щом има "конкуренция" , то тя със сигурност има "нелоялни" елементи иначе просто няма да е "конкуренция" , а картел.За клиентите на баМките : ами балами са! За да купиш нещо , за което в момента нямаш пари , значи да се отречеш от физико-математическите закони , оставяйки се подвластен на фикциите , т.е. на фиктивното. Знаем до какво води това! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години как си личи че се занимаваш с недвижими имоти, термините саконкуренция = лоялна конкуренциянелоялна конкуренция = никаква конкуренция ака измами :)Това че ти правиш аналогия че конкуренцията винаги трябва да е нелоялна, показва колко ви се е изместило мисленето в бранша. :)Пазара е свит, защото ни обират по всички фронтове, няма как. ето даже сам си го обясняваш, свит е щото няма балами ... а клиентите на банките що ги наричаш балами ? :) .... та в тоя ред на мисли, няма и балами за имотии пазара ще си остане свит докато всеки пишман бизнесмен гледа на клиентите си като на балами :) Сменете си практиките и пазара ще се отпуши отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това с общите части си е чиста измама, все еднои преди 15-20 год не са ги смятали и са ни ги подарявали ....дабави и терасите на същите цени като апартамента отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Неетичните практики на пазара ескалират, а държавна намеса още няма заради опасения за загуба на бизнес. От това обаче губят и бизнесът, и клиентите---Щото пазара е крайно свит , т.е. - няма го никакъв , няма кредитни балами. В такава ситуация - "нелоялната" конкуреция няма как да я няма. Между другото , аз не знам да има понятие - "лоялна конкуренция" ? Щом има конкуренция , то тя винаги е в някакъв смисъл "нелоялна". Ако всички имаха еднакви цени и условия , по какъв критерий щеше да избира клиента ? По никакъв - щеше да отиде при най-голямата агенция /фирма/ , т.е. при най-скъпата. Т.е. липсата на конкуренция или т.н. картел е в полза на най-големите играчи и не е в полза на клиента.Както има една приказка - по добре сива икономика , отколкото никаква отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Проблемите с тези посредници ще се решат само с навлизането на Голям и мощен играч, които да наложи своите коректни практики. Не е невъзможно, защото на пазара на наеми вече има такъв AirBNB. Странно но точно там има най много проблеми а този играч се справя със завидна лекота до момента. Само хотелиерите да не скочат като таксиджиите :) тогава държавната намеса ще бъде даже вредна.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Само не разбрах, тотално всеобщите практики1. да се добавят към всеки апартамент 30-40 кв.м. "общи части" на цена за кв.м. колкото на фактически застроената площ, и2. гаражите, които следва да са част от имота, да се продават отделно на хумористични цени,част от етичните практики ли се водят? Понеже явно така излиза. И нека не се заблуждаваме - в този бизнес случайните хора не са много, така че регулации няма да има. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тегав е пазара. Има и недобри посредници и недобри клиенти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар