Етични правила и стандарти за работа
Тъй като няма регламент за работата на брокерите със задължителен характер, излиза, че спазването на елементарни етични правила на пазара е „пожелателно“. „Гилдията и в момента има етичен кодекс, но не всички са се присъединили към него, въпреки, че броят на фирмите, които го правят, се увеличава“, коментира Ирена Перфанова.
„Много по-сплотени сме отвсякога в борбата с лошите практики, но без регулация на бизнеса няма как да се борим с онези, които не искат да се присъединяват към етичните правила“, допълва тя.
В България от няколко години действа и европейският стандарт за брокерските услуги, спазването на който също обаче е доброволно.
Според Ирена Перфанова етичният и коректен брокер на имоти е този, който е почтен с клиентите и коректен с колегите си, регламентира отношенията си с клиентите си, като подписва договори и спазва поетите в тях задължения, поставя на първо място интересите на клиентите си, достатъчно добре е квалифициран, за да упражнява професията, легитимен е съобразно действащото законодателство, т.е. внася данъци и осигуровки, обучава се постоянно, информира клиентите си за детайли по сделките, не ги подвежда, рекламира имоти коректно и т.н.
Етичният брокер трябва да има и професионално отношение към клиентите си в случаите, в които представлява и двете страни по сделката – купувач/наемател и продавач/наемодател, които не са рядка практика в България като държава, в която няма регламентация на тази дейност.
В повечето държави, където е въведена регулация, е регламентирано кой плаща комисионата. Там, където е определено комисионата да се плаща само от продавача, нейният размер е около 6%. Тогава посредникът споделя около половината от своята комисиона с агента на купувача/наемателя, като за целта агенциите работят само с ексклузивни договори през MLS (Multy Listing System) - затворена система за споделяне на бизнес между професионалистите, състояща се от реални оферти. Такава е практиката например в САЩ, която в момента се налага и на българския пазар, посочва Перфанова.
У нас също обичайната комисиона е около 6%, като се плаща наполовина от продавача и купувача, допълва тя.
Разликата с държавите, където действа регулация на професията, е, че ако агентът не се отнася еднакво професионално и към двете страни в сделката, независимо че защитава интереса само на едната, рискува да загуби правата си да упражнява професията.
Препоръката на НСНИ е клиентите да избират не оферти, а доверени посредници – доказали се професионалисти чрез препоръки, без значение дали работят за голяма, или за малка фирма. Добре е да се сключи и посреднически договор, на базата на който и двете страни да могат да защитят интереса си, ако се стигне до съд поради някакви причини.
Що се отнася до скорошно приемане на закон, тя смята, че професията е променила облика си в сравнение с момента, в който проектът на НСНИ се обсъждаше преди няколко години, заради което има нужда от актуализация. Затова и НСНИ работи с международни съветници и правни консултанти. „Ако искаме потребителите да са доволни, трябва да имаме условия за коректен бизнес – надяваме се това да бъде осъзнато и от КЗП“, посочи Перфанова.
преди 8 години В интерес на истината , изказването ми беше "по принцип" за конкуренцията , извадено от контекста на статията :)) Не съм в брокерският бранш ... в строително - инвестиционният бранш съм , но не в брокерската му част. Това за "нелоялната конкуренция" обаче е така . Няма "лоялна" конкуренция , по дефиниция. Щом има "конкуренция" , то тя със сигурност има "нелоялни" елементи иначе просто няма да е "конкуренция" , а картел.За клиентите на баМките : ами балами са! За да купиш нещо , за което в момента нямаш пари , значи да се отречеш от физико-математическите закони , оставяйки се подвластен на фикциите , т.е. на фиктивното. Знаем до какво води това! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години как си личи че се занимаваш с недвижими имоти, термините саконкуренция = лоялна конкуренциянелоялна конкуренция = никаква конкуренция ака измами :)Това че ти правиш аналогия че конкуренцията винаги трябва да е нелоялна, показва колко ви се е изместило мисленето в бранша. :)Пазара е свит, защото ни обират по всички фронтове, няма как. ето даже сам си го обясняваш, свит е щото няма балами ... а клиентите на банките що ги наричаш балами ? :) .... та в тоя ред на мисли, няма и балами за имотии пазара ще си остане свит докато всеки пишман бизнесмен гледа на клиентите си като на балами :) Сменете си практиките и пазара ще се отпуши отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това с общите части си е чиста измама, все еднои преди 15-20 год не са ги смятали и са ни ги подарявали ....дабави и терасите на същите цени като апартамента отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Неетичните практики на пазара ескалират, а държавна намеса още няма заради опасения за загуба на бизнес. От това обаче губят и бизнесът, и клиентите---Щото пазара е крайно свит , т.е. - няма го никакъв , няма кредитни балами. В такава ситуация - "нелоялната" конкуреция няма как да я няма. Между другото , аз не знам да има понятие - "лоялна конкуренция" ? Щом има конкуренция , то тя винаги е в някакъв смисъл "нелоялна". Ако всички имаха еднакви цени и условия , по какъв критерий щеше да избира клиента ? По никакъв - щеше да отиде при най-голямата агенция /фирма/ , т.е. при най-скъпата. Т.е. липсата на конкуренция или т.н. картел е в полза на най-големите играчи и не е в полза на клиента.Както има една приказка - по добре сива икономика , отколкото никаква отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Проблемите с тези посредници ще се решат само с навлизането на Голям и мощен играч, които да наложи своите коректни практики. Не е невъзможно, защото на пазара на наеми вече има такъв AirBNB. Странно но точно там има най много проблеми а този играч се справя със завидна лекота до момента. Само хотелиерите да не скочат като таксиджиите :) тогава държавната намеса ще бъде даже вредна.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Само не разбрах, тотално всеобщите практики1. да се добавят към всеки апартамент 30-40 кв.м. "общи части" на цена за кв.м. колкото на фактически застроената площ, и2. гаражите, които следва да са част от имота, да се продават отделно на хумористични цени,част от етичните практики ли се водят? Понеже явно така излиза. И нека не се заблуждаваме - в този бизнес случайните хора не са много, така че регулации няма да има. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тегав е пазара. Има и недобри посредници и недобри клиенти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар