Осем години след финансовата криза ипотечните агенции Fannie Mae и Freddie Mac вероятно се отправят по пътя към нова спасителна програма, но този път по по-необикновена причина, пише Wall Street Journal.
Първото спасяване на двете институции струваше на американските данъкоплатци 187 млрд. долара, като се случи след ипотечната криза в САЩ, прераснала в световната финансова криза. Следващото спасяване обаче е по-вероятно да е заради комбинация от счетоводство и политика, посочва изданието.
Компаниите гарантират около половината от новите ипотеки в САЩ и са в изключително добра форма в момента. Счетоводните правила за дериватите обаче, които те използват за хеджиране на рисковете за ипотечните им портфейли, могат да причинят големи загуби от тримесечие до тримесечие.
За първите три месеца на годината например Freddie Mac отчете загуба от 354 млн. долара точно заради ефектите на счетоводните правила въпреки иначе стабилния ипотечен пазар в момента.
Обикновено компаниите няма как да устоят на такива загуби. Уловката е, че правителството “измита” почти всички печалби на Fannie Mae и Freddie Mac към хазната и им позволява да трансферират в капитала си само една малка сума. Това означава, че загубите може да наложат необходимостта от ново участие на данъкоплатците.
Правилата на федералното правителство позволяват двете агенции да поддържат капиталови буфери от по 1,2 млрд. долара. Догодина те ще бъдат редуцирани наполовина, а през 2018 г. ще бъдат на нула.
Ръководителите на Fannie и Freddie, както и на регулатора им - Федералната агенция за жилищно финансиране, смятат, че комбинацията от ниски резерви и волатилни печалби увеличава шансовете данъкоплатците пак да се притекат на помощ на двете агенции.
Основните опасения са, че заради трансферирането на печалбите на двете агенции към държавната хазна американското финансово министерство може да реагира неадекватно и първосигнално, което би имало доста несигурни последици, пише изданието.
“Ако двете агенции се оставят да печелят и тези пари се пренасочват, а те остават без капитал, и не се правят други реформи – това означава, че се връщаме към предишната ситуация със злите Fannie и Freddie”, коментира анализаторът Алекс Полак.
Близо десетилетие след срива на жилищния пазар Вашингтон още не е решил какво да прави с двете компании, които са в основата на ипотечния пазар в САЩ. Т.е. няма окончателно решение какъв модел на жилищно финансиране да се възприеме, отбелязва изданието.
Fannie и Freddie не дават заеми, но ги купуват от кредитори, препакетират ги в ценни книжа и предоставят гаранции за инвеститорите в случай на неизпълнение. Така кредиторите си осигуряват средства за нови заеми. Когато правителството започна да прехвърля печалбите на двете агенции и да намалява капиталовите им буфери, очакваше се да се стигне и до законодателни промени и нова система на ипотечно финансиране. Конгресът обаче до ден днешен не може да се споразумее за това колко голяма трябва да е ролята на правителството на ипотечния пазар.
Либералните застъпнически групи и търговски организации призовават да се запази капиталът на Fannie и Freddie, за да се избегне политическият риск. Страхът им е, че ако данъкоплатците трябва пак да спасяват Fannie и Freddie, законовите промени ще бъдат прокарани набързо и това ще навреди на ипотечния пазар.
Някои инвестиционни фондове сериозно лобират за възстановяването на капитала на двете ипотечни агенции и слагане на край на трансферите на печалбите им към хазната. Други обаче настояват да се сложи край на правителствения контрол над ипотечния пазар.
Няколко конгресмени вече неколкократно са предлагали законопроекти, с които да се позволи на институциите да задържат печалбите си. Според политически анализатори обаче има много малък шанс за напредък в тази посока.