Пазарът на бизнес имоти в България е отбелязал най-силното си първо тримесечие от 7 години, отчитат от консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония.
Статистиката на компанията показва, че обемът на инвестициите в бизнес имоти за периода януари-март достига 92 млн. евро. Подобна активност за последно е регистрирана в началото на 2008 г., когато обемът на инвестициите в бизнес имоти достига 285 млн. евро.
Сега пазарът е далеч от тези стойности и по-скоро се връща към нормалния си ритъм след годините на слаб интерес и ограничен брой сделки, посочват от компанията.
Активността на инвеститорите се повишава във всички сегменти от пазара през първото тримесечие, коментира Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари“ в компанията. “Интересът към парцелите остава силен, като едновременно с това растат и сделките с доходоносни активи. Добър знак е, че чужди инвеститори, които вече са на българския пазар разширяват дейността си с нови сделки и търсят още възможности“, допълва той.
Активност на инвеститорите
Според Костов българският пазар е интересен за инвеститори, които вече присъстват в региона или на местния пазар и се стремят да диверсифицират портфейлите си.
Като цяло купувачите имат реалистична оценка за пазара и се насочват към имоти с потенциал за развитие. Строителството на жилищни, индустриални и офисни проекти също тече с високи обороти и поддържа активността на пазара на парцели.
Сред по-значимите сделки през тримесечието бяха придобиването на Mall Plovdiv от досегашния съдружник в проекта Avestus Capital Partners, покупката на Sofia Airport Center от фонда Revetas Capital, както и сделката за Ритейл парк Пловдив с „Баумакс България“.
Индустриални имоти
При индустриалните площи се наблюдава лек ръст на свободните площи до 3% от общия обем на предлагането заради завършването на няколко логистични проекта. На пазара са излезли още 31 хил. кв.м площи под наем, отчитат от компанията.
Въпреки ръста обаче нивата на незаетост остават в здравословни граници. Липсата на свободни качествени площи в съществуващите обекти е предпоставка новите проекти сравнително бързо да бъдат усвоени от наемния пазар.
Слабо звено в преговорите остава продължителността на договорите, доколкото собствениците търсят дългосрочни ангажименти, а наемателите не са склонни на такива.