Инвеститорите са изключително оптимистично настроени за сегмента на логистичните имоти в Европа. Според експерти силният пазар ще продължи поне едно десетилетие, пише онлайн изданието propertyeu.info.
“Никога досега не е имало толкова възможности за печалби от логистичния сектор. Секторът не е бил толкова атрактивен от поне 15 години и ръстовете продължават. Това е единственият сектор от пазара на недвижими имоти, за който можем наистина да кажем, че има силен недостиг на качествен продукт”, коментира Логан Смит от BNP Real Estate.
Според данни на консултантската компания Savills логистичният сектор привлича 62,5% от инвеститорите в бизнес имоти с годишен обем на инвестициите от порядъка на 10-12 млрд. евро. Две трети от този капитал обаче се насочва към Западна Европа, където е и по-голямата част от потребителите.
“Това беше нишов сектор някога, но сега е основен продукт, който привлича значителни обеми капитал”, коментира Инго Спангерберг от Savills.
В момента около 11 на сто от общия обем на инвестициите в бизнес имоти в Европа се формират от логистичния сегмент от пазара. Очакванията са делът на сектора да се увеличава заради икономическото възстановяване и засилването на потребителското търсене, което тласка напред електронната търговия – основен играч на логистичния пазар.
Търсенето е разнообразно – от големи складове до малки градски центрове за разпределение на пратки и доставки, а наематели са както онлайн търговци, така и големи производители.
Електронната търговия се очаква обаче да “отхапва” все по-голям дял от търсенето. Онлайн продажбите в Европа се очаква да нараснат до 233 млрд. евро през следващите четири години, сочат данни на Forrester Research.
Същевременно обаче европейският пазар на логистични имоти изостава от американския заради значително по-слабия растеж на електронната търговия. Средната площ в логистичния сегмент на глава от населението е на една трета от равнището в Северна Америка, подчертава Логан Смит. Той дава пример с Чикаго, където населението е значително под броя му в Германия, но складовете са девет пъти повече като площ. Това е и една от причините да се смята, че растежът на сектора в Европа ще продължи още дълго време.
Има обаче и фактори, които спъват развитието на сектора. Един от тях е жестоката конкуренция за малкото качествени активи. Недостигът на активи изисква активизиране на строителния сектор. Във Франция, Италия и Испания активността се “размразява” и стартират все повече нови проекти.
Друг задържащ фактор е необходимостта от съоръжения, които да обслужват 24-часови операции на наемателите от сектора на онлайн търговията. Те обаче са по-скъпи от обикновените складове.
Логистичният сектор е пряко свързан и с жилищния. Площите "в средата на нищото" няма как да привлекат персонал, а потребителското търсене принуждава наемателите на логистични площи да се приближават до градовете.