На приблизително 97 млн. евро възлиза обемът на инвестициите в бизнес имоти в България през първите девет месеца на годината. Това показват данни на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония.
Почти две трети от сделките за периода – за 58 млн. евро, са с парцели, показват още данните на компанията.
Според експертите активната покупко-продажба на терени за строителство на офиси, жилища и логистични площи е индикация, че пазарът навлиза в нов възходящ цикъл.
През деветмесечието започна реализацията на нова вълна проекти в офисния и логистичния сегменти, както и в жилищния. Тласък на инвестиционната активност даде засиленото търсене на площи под наем в комбинация със стабилните наемни равнища.
Очакванията на компанията са пазарът да продължи да се ускорява в периода 2016-2018 г. И докато допреди кризата във всички сегменти имаше мащабна експанзия и се реализираха всякакви проекти и навсякъде, сега инвеститорите са по-умерени в планирането предвид и ограниченото финансиране за сектора. Проектите са по-малко, но пък са по-добри и по-качествени, коментира изпълнителният директор на компанията Михаела Лашова.
Индустриални и логистични площи – най-сетне спекулативни проекти
Инвеститорите явно вече са разчели сигналите на пазара и през последните месеци в София тръгнаха няколко спекулативни проекта – вторият етап на логистичния парк East Ring, третата фаза на 3ММ Лого център, втора сграда в Universal Logistics и Ring Road Logistic Park.
След като бъдат завършени в следващите месеци, предлагането на наемния пазар ще нарасне с над 30 хил. кв. м, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ в компанията.
Очакванията са новите площи бързо да се усвоят, предвид че търсенето е засилено, а свободните площи паднаха под критичното ниво от 2%.
Това катализира и наемите в сегмента, които вече са над 4 евро за кв.м средно, а за площите на една от най-ключовите и желани локации – в района на столичното летище, дори превишават 5 евро.
Гюрджиев прогнозира, че вълната от строителство в сегмента ще продължи и през следващите години заради засиленото търсене и продължаващите запитвания от страна на компании, които искат да навлязат на българския пазар. Като цяло се запазва и тенденцията за build-to-suit проекти, като за няколко компании, сред които и Yazaki, текат тръжни процедури за изграждане на заводи.
Темпото на навлизане на индустриални компании в България се запазва, допълни още Гюрджиев. Според него обаче предприятията от автомобилната индустрия, които са сред най-активните инвеситори в страната ни през последните години, са решили да замразят временно плановете си заради ситуацията с Volkswagen (VW). Очакванията му са това забавяне да отшуми през следващите шест месеца.
Като позитивна тенденция той открои навлизането на все по-високотехнологични компании, които не разчитат само на нискоквалифициран персонал. Някои от инвеститорите изграждат и цели научно-изследователски центрове в България, навлизат и производители на по-сложни и скъпи детайли за по-луксозни брандове автомобили.
На пазара на терени за строителство най-активни са компаниите за жилищно строителство, в индустриалния и логистичния сектор, както и търговските вериги от big box сегмента, които имат планове за бъдеща експанзия в страната.