McDonald’s се приближава до третата си година на спадащи продажби и някои анализатори се питат дали компанията няма да постигне по-добра възвръщаемост, ако отдели имотите си в публично търгувано дружество, пише Wall Street Journal.
Основният въпрос обаче е каква би била компанията без собствеността си.
Веригата заведения за бързо хранене винаги е отбелязвала колко е важно за нея да притежава заведенията си. Ръководството обаче, като реагира на запитвания и предложения на инвеститори, не изключва възможността да отдели имотите си.
Главният финансов директор на компанията Кевин Озан коментира миналия месец, че обмисля всички опции за увеличаване на стойността за инвеститорите.
Лари Робинс, който оглавява хедж фонда Glenview Capital Management, вече посъветва McDonald’s да продаде имотите си в САЩ. По оценки на Робинс компанията би могла да отблокира поне 20 млрд. долара.
Инвеститорите във веригата предпочитат обособяването на имотите ѝ в публично търгуван фонд заради ниските или дори нулевите данъци и добрите дивиденти.
В момента Macy’s Inc. се изправя пред подобен натиск от страна на инвеститорите. Някои американски вериги вече се решиха да продадат имотите си и да ги ползват като наематели, за да се възползват от засилването на пазара на недвижимости.
Подобен ход може би се струва атрактивна възможност за ръководството на McDonald’s, още повече, че акциите на веригата са с 10 на сто под рекордно високото равнище от 92,87 долара, постигнато през април 2013 г.
Откакто Робинс публикува писмото си до компанията, анализатори се питат доколко тя би се възползвала от имотите си.
Публично търгуваното дружество Arcos Dorados Holdings Inc. - най-големият франчайзополучател на McDonald’s с повече от 2 100 ресторанта в Латинска Америка и Карибите, вече обяви, че ще продаде и ще наеме обратно някои от не толкова стратегическите си обекти. Плановете на компанията са част от по-широката програма за намаляване на разходите.
Някои анализатори обаче посочват, че аргументите против тази стратегия са повече, отколкото аргументите за поне що се отнася до международната верига заведения за бързо хранене. Първо, съществен дял от приходите на веригата идват от наемите, които франчайзополучателите плащат за заведенията.
Сара Сенаторе, анализатор в Sanford Bernstein, оценява, че имотите на компанията са на стойност 42 млрд. долара. Само ресторантите в САЩ са на стойност 25-35 млрд. долара.Сегашната пазарна стойност на McDonald’s пък е около 87,5 млрд. долара.
Според Сенаторе продажбата на имотите би увеличила разходите на веригата в момент, в който фундаментите на компанията се влошават. Същевременно отделянето им в публично търгувано дружесво ще е в противовес на програмата за управление на новия главен изпълнителен директор на компанията.
Имотите са гръбнакът на бизнеса на веригата още от основаването ѝ. Същевременно обаче недвижимостите не предизвикват интерес на инвеститорите за първи път.
Продажбата на имотите би предизвикала и други усложнения, тъй като компанията в някои случаи притежава и земята, върху която са построени ресторантите. В други случаи пък заведенията са наети от нея – обикновено заведения в офис сгради, а те пък са преотдадени на франчайзополучатели.