fallback

Амбициозен, но спорен – новият Суецки канал

Икономистите се съмняват в лесната възвращаемост на вложените инвестиции

15:51 | 22.08.15 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Става дума за наистина впечатляващ подвиг на мускулите. Само за година – една трета от времето, за което настояваха инженерите, Египет успя да разчисти достатъчно пясък, за да позволи на повече и по-големи кораби да минат по-пъргаво през една от най-важните артерии за глобалната търговия.

В същото време това е и голям политически залог. Откакто дойде на власт през юли 2013 г., президентът Абдел Фатах ал Сиси предлага неизречената на думи сделка – в замяна на намаляващата политическа свобода да донесе стабилност и прогрес. Затова не е чудно, че властите обявиха почивен ден и празник по повод на пищното откриване на новия Суецки канал на 6-и август. За да допринесе за насърчаване на гордостта у населението, Министерството на религията нареди в джамиите да се произнесе специална молитва, цитираща пророка Мохамед, който прокопал окопи, за да защити Медина от нападателите, пише в свой анализ The Economist

По отношение на икономиката обаче разширяването на Суецкия канал има спорен смисъл в момент, в който правителството се опитва да предостави адекватни условия за населението. Наистина, каналът е важен източник за приходи. През миналата година той е донесъл 5,5 млрд. долара за измъчената от годините на хаоса икономика. Но както тази сума, така и броят на преминаващите през канала кораби, се свиват от 2008 г. насам.

Египетски официални представители твърдят, че струващият 8,2 млрд. долара проект, който увеличава капацитета до 97 кораба на ден, ще доведе до над двукратен ръст на приходите до 13,5 млрд. долара през 2023 г. За да се постигне това обаче, е нужен годишен ръст от 10% - доста „розово“ предвиждане, имайки предвид, че през периода между 2000 до 2013 г. световната търговия по море е нараснала с 37 на сто по данни на UNCTAD. Актуална прогноза на Международния валутен фонд предвижда, че в десетилетието до 2016 г. годишният ръст за глобалната търговия със стоки ще е средно 3,4 на сто.

Преди разширението си Суецкият канал оперираше под своя капацитет от 78 кораба на ден. Той можеше да оперира всички кораби, с изключение на най-големите петролни танкери. По изчисления на египетски икономисти максималният ръст на приходите след новото разширение може да достигне 200 млн. долара на година. Оптимистите смятат, че сега повече кораби ще могат да минават през канала, защото разширяването позволява по-бърз двупосочен трафик. Но редица икономисти контрират, че за кораби, които спестяват над 10 дни по море, ползвайки Суецкия канал, вместо да минават покрай Африка, няколко часа по-малък транзитен престой няма да са от значение.

Въпреки всичко има един безспорен плюс. Отрупаната с дългове страна успя да финансира проекта с вътрешно финансиране. През миналата година хиляди египтяни разграбиха специалните инвестиционни сертификати на обща стойност почти 9 млрд. долара, като те носят по 12% лихва. Недостатъкът е, че те са в местната валута на една страна, в която годишната инфлация вече минава 10%.

Има и друг плюс, но в дългосрочен аспект. А той е желанието на египетското правителство да превърне зоната около новия канал в огромен логистичен и обслужващ терминал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:51 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още