През тази седмица България попадна в още една класация за пазара на търговски площи. Консултантската компания CBRE нареди страната ни на 25-то място от 31 пазара по завършени търговски площи през 2014 г. с 93 хил. кв.м. в своето глобално изследване.
Припомняме, че по-рано през тази седмица Cushman&Wakefield класира страната ни като 26-я пазар в Европа, макар и със скромна и по-скоро затихваща активност в сегмента. CBRE потвърждава – България изобщо не присъства в класацията на най-активните пазари на търговски площи в световен мащаб, що се отнася до новото строителство.
И докато според Cushman&Wakefield най-големият пазар на търговски площи в Европа вече е Русия, от данните на CBRE се вижда, че в глобален план Руската федерация определено отстъпва на Китай, макар и да се затвърждава водещата роля на страната на Стария континент.
На глобалния пазар на търговски площи доминират развиващите се азиатски пазари и особено китайските градове. Компанията изчислява, че около 60 на сто от строителството на шопинг центрове е съсредоточено в Китай. От останалите 30% значителен дял е концентриран в Русия, Турция и Индия.
Ръст, ръст, ръст
Въздействието на световната криза явно вече не се чувства в сегмента на търговските площи, защото строителството в глобален план продължава да расте. През 2014 г. са били открити нови търговски центрове с обща площ от 11,4 млн. кв.м в 171 града по света спрямо 10,6 млн. кв.м през 2013 г.
В процес на строителство са още 39 млн. кв.м, а 9 от най-активните строителни площадки от 10-те водещи в света се намират в Kитай, посочва се в доклада на CBRE. Висока активност се наблюдава и в Истанбул, Банкок, Москва, Абу Даби и Куала Лумпур.
Факторите, които подкрепят засилването на строителната активност на пазара на търговски площи си остават същите – разрастването на дела на средната класа от населението в развиващите се страни, урбанизацията и липсата на достатъчно качествени площи. Те са особено търсени от глобалните търговски вериги, които са във фаза на доста агресивна експанзия в развиващия се свят.
Същевременно, въпреки оживлението, строителството на шопинг центрове в Западна Европа и САЩ – най-зрелите пазари, остава на исторически ниски равнища.
Все пак компанията очаква забавяне на някои от проектите в развиващите се страни, особено в Китай, Индия и Русия.
Първенецът
Китай уверено задържа позициите си на най-активен пазар на търговски площи в света и през 2014 г. със завършени 5,7 млн. кв.м и над 25 млн. кв.м в процес на строителство. През миналата година 44% от всички завършени нови търговски центрове са се намирали в Китай.