Пазарът на ваканционни имоти, подобно на туризма, изпадна в затруднение заради кризата в Украйна, западните санкции срещу Русия, срива на рублата на валутните пазари и на цената на петрола, заради които руската икономика е в криза.
Сегментът на ваканционните имоти в България е емблематичен пример за това как тясната зависимост от една единствена група купувачи (или доставчици – ако гледаме към темата за природния газ) може да доведе до сериозни проблеми. При това българският пазар преживява един и същи проблем за втори път – първият път беше с отлива на британските купувачи заради световната финансова криза.
През миналата година беше отчетен спад на сделките с руснаци от порядъка на 7-10%, според различните консултантски компании. Дори от Националното сдружение „Недвижими имоти” (НСНИ) предупредиха за опасност от тежки затруднения за предприемачи, инвестирали в проекти, предназначени конкретно за руснаци и с по-лоша инфраструктура.
В какво изражение ще е спадът на пазара през тази година на фона на отлива и на туристи от Русия – прогнозите са трудни. Интересът на руснаците не е изгубен съвсем, има и известно пренасочване към градските имоти и апартаменти с добра инфраструктура.
Спадът частично се компенсира и от засилената активност на българските купувачи на пазара на ваканционни имоти през последните месеци. Друга група, която би могла да засили присъствието си, са украинците, макар и бюджетите им да са по-малки в сравнение с тези на руснаците преди кризата.
Същевременно обаче страната ни се сблъсква с тежка конкуренция за украинските инвеститори в лицето на Турция и Германия – първата предлага атрактивни имоти на крайбрежието, а втората – гарантиран доход от отдаване под наем.
Добри цени, близко разстояние
Достъпните цени и географската близост са двата фактора, които привличат украинците към България. Това са впечатленията на инвестиционната компания Green Life от изложението на имоти „Ярмарка недвижимости” в Киев, което се е провело в края на март. Украинските граждани, за разлика от руснаците, нямат ясно дефинирани преференции към имота, който търсят, което създава благоприятна среда за реална конкуренция на локално ниво, смятат от компанията.
„Ценовите нива и географската близост са причината България да е в Топ 3 на предпочитаните от украинските купувачи дестинации”, коментира Антоанета Тодорова, търговски директор в Green Life. „Конфликтът на местна почва се отрази силно върху поведението на украинците и накара част от тях да насочат част от бизнес плановете си към покупка на имот. Както международните анализатори, така и насторенията в Украйна сочат в сходна посока – на очакване изкуствено поддържаното спокойствие да се отключи и да последва нова вълна на конфликт и нестабилност. Това кара немалко украинци да се стремят към нови решения за парите си”, допълва Тодорова.
Трайна е и тенденцията за изнасяне на капитали от Украйна, което също стимулира купувачите на имоти от страната.
“Украинците са нов тип купувачи, с поведение, което не е добре познато за българския пазар. Те не приличат на англичаните, които очакваха да спечелят на всяка цена, нито на руснаците, които искат имот за живеене и почивка. Украинците търсят оптималната комбинация от избороените възможности, а именно – морски ваканционен имот, който да могат да ползват, а в алтернативния вариант – да отдадат под наем, при това с гарантиран доход”, разяснява Тодорова.
Изисквания на украинските купувачи
Средната сума, с която едно украинско домакинство разполага, е между 1 и 1,3 милиона гривни, или близо 50 хил. евро. Купувачите се спират най-често на апартамент с една спалня – обект, който отговаря на настоящите им изисквания. Малката площ е допълнително предимство, тъй като правим имота ликвиден при възникнала необходимост от бърза продажба на по-късен етап, посочват от компанията.
Наличието на визи, възможността за получаване на гражданство и общата икономическа стабилност и перспектива, ако се наложи постоянно живеене, са другите фактори, които гледат украинците.
“Това специфично търсене роди нова за българския пазар услуга – договор за покупка на имот с гарантиран доход от отдаване под наем за 5 години“, посочват от Green Life.