Марк Твен някога се пошегувал, че слуховете за смъртта му са били силно преувеличени. Бомбастичните прогнози за смъртта на търговски центрове заради възхода на онлайн търговията също се оказаха далеч от истината. Търговските центрове са живи и здрави, но се променят, за да отговорят на обстановката, пише онлайн изданието PropertyEU.info.
“Интернет изглеждаше, че е сериозна заплаха, но търговците на дребно реагираха успешно, показвайки, че може да имат добра стратегия за електронна търговия и реалните им магазини да продължават да се развиват”, коментира Флоренсио Бекар, директор инвестиции в търговски имоти в Европа, Близкия изток и Африка в CBRE Global Investors.
“Преди няколко години търговските центрове и главните търговски улици бяха почти отписани, но всичко това се променя сега. Всеки може да види, че физическата собственост все още има своята роля”, допълва Ким Полицър, директор за европейските научни изследвания в Invesco Real Estate.
Търговските центрове продължават да доминират сектора на търговията на дребно. Според консултантската компания CBRE те представляват 23% от всички европейски инвестиции в търговски площи през 2014 г. в сравнение със 17% през 2013 г. Площите по търговските улици са на второ място с 10% от обема на инвестициите в сектора, следвани от търговски паркове и складове.
Най-голямата промяна се задвижва от урбанизацията, тъй като хората все повече искат да пазаруват там, където живеят и работят. "Демографията, технологиите и урбанизацията влияят все повече, тъй като хората се движат в града и пазаруват в града, както и онлайн”, посочва Анди Уотсън от консултантската компания LaSalle IM. “Предпочитани са градските търговски центрове с добри транспортни връзки”, допълва той.
Урбанизацията е обща тенденция на европейския пазар, която обаче има своите вариации в отделните страни на континента. В Северна и Източна Европа търговските центрове са важни заради по-студения климат, докато в Южна Европа главните търговски улици и местните магазини все още имат своята роля. Навсякъде обаче най-търсени са градските търговски центрове и според Бекар те “винаги излизат победители”.
Другият общоевропейска тенденция е търсенето на по-добра среда. Клиентите искат да имат преживявания, докато пазаруват, да имат достъп до “интелигентни” магазини, както и избор от храни, напитки и други приятни преживявания.
“В момента се случват доста неща в посока обновяването и реконструкцията на търговските центрове”, посочва Джон Уелам от CBRE.
”Дори и в северните страни, където търговски центрове са склонни да бъдат по-функционални и атмосферата в тях може да бъде катастрофална, най-накрая се разбра колко е важна околната среда. Промяната вече е в ход, което ще привлече и международни търговци, желаещи да представят брандовете си”, допълва Марсел Кокил от Citycon. Според него “огромните търговски центрове като тези на Westfield и ежедневните, свързвани повече с пазаруването на хранителни стоки търговски центрове, са в опасност”.